Kategorier
Resor

Sensommarbesök i Kalmar o Borgholm

Nu när vi ej kunnat resa utomlands har det blivit fler resor inom Sverige, denna gång bokade jag ett hotell i den mysiga staden Kalmar, sedan tillbringade vi ett par dagar i Borgholm.

KALMAR….

Vi bodde på hotell Best Western beläget centralt i söta Kalmar, nära det fina gamla vattentornet! Tornet byggdes 1887-1900 och är Kvarnholmens högsta (OCH innehåller idag lägenheter………måste vara härligt att bo där!!)
Den fina Västerporten bakom Kenth!

Väldigt mysigt att bara strosa runt i denna charmiga stad, med vackra torg och pittoreska gator, och söta hus från 1700 och 1800-talet.

1:a kvällen var det ömsom sol/regn, men vi slog oss ändå ned utomhus på restaurang DK – där vi åt en superb hamburgare med goda tillbehör! (regnet vräkte ned efter en stund, men vi var täckta av ”parasoll”, så vi satt kvar och tog även in en efterrätt).
Mycket folk och god stämning efter regnet, vi hamnade sedan på Frimurarhotellets bar – trevlig hotellbar utomhus, och fullt med folk här på lördagskvällen. (Insåg även att det var här vi skulle bott istället, mycket mysigare!)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är kalgatugränd.jpg

Restaurangtips!
Det finns mängder med bra restauranger i denna stad, de flesta med möjlighet att sitta utomhus!
Vi åt väldigt gott både på kvarterskrogen DK och Ernesto (mycket populär italienare, vi stod i kö där för att få ett bord)!
Gröna stugan och Postgatan får höga betyg.
Rosenlundska källaren och FF:s Bar och ett litet kök (foto nedan; ligger inne i Västerporten!) – om man vill äta i gammaldags mysig miljö.
Restaurang & Kafé Ångkvarnen ligger högst upp i Kalmar läns museum och har en häftig utsikt över Kalmarsund och Ölandsbron

Kalmar slott

Efter att ha beskådat vackra Kalmar slott och fått en tornvandring med guide, var det mysigt att promenera tillbaka mot staden via strandvägen.

Kattrumpan
Vi hade ju bara 2 dygn här, så det gällde att prioritera….
Dagen efter promenerade vi till mysiga kvarteret Kattrumpan (som vi väl känner till pga att Anna – dotter till grannar – bodde i en jättecharmig lägenhet här på Storgatan, o vi fick låna denna lägenhet några dagar för många år sedan).

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är kalkattrumpanhusstrand.jpg

Klapphus
Fotot är bild av en byggnad som man förr använde för att tvätta kläder. Här vid Kattrumpan ligger detta väl bevarade klapphus, som förmodligen är det enda i Skandinavien. Huset är från början av 1900-talet!

Mer att göra i Kalmar!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är kalstorghus.jpg

En guidad stadsvandring är perfekt att börja med för att få en överblick över stadens sevärdheter!
Besök Konstmuséet och Sjöfartsmuséet
Fika på Krusenstiernska gården – eller på Slottscaféet
Beundra de 4 fina stadsportarna samt Kalmar domkyrka
Besök det vackra naturområdet Stensö (camping, bad, äventyrsland mm)

BORGHOLM….

Till Ölands mest kända stad kom vi en solig söndag. Mycket folk på gågatan, restaurangerna. Jag hade bokat Hotell Borgholm pga att jag hört att de skulle ha den allra bästa maten här!

Borgholms fina kyrka

På kvällen gick vi ned till hamnen och kunde njuta av dessa sköna vyer!

Det finns naturligtvis massor att göra på Öland och i Borgholm, men vi hade bara 2 dygn här. Några restaurangtips nedan!

Hotell Borgholm – där vi bodde – är kända för sin gourmetmat! Och visst var det en annorlunda matupplevelse! (Firade bröllopsdag och åt en läckert komponerad meny här, foton ovan)
Restaurang Masca kan vi också rekommendera!
Lundgrens garage ska vara suverän (BBQ, rökt kött)
Pappa Blå verkade populär, folk köade för att äta där! Vi testade en kväll och tyckte det var helt OK, men ej jättemysigt ställe.

Slottsruinen

Solliden

Tyvärr var det molnigt just den dagen vi besökte Solliden, men ändå härligt att strosa runt i den vackra slottsparken och uppleva blomsterprakten!

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

3 svar på ”Sensommarbesök i Kalmar o Borgholm”

Ja så mysigt är det i mina gamla hemtrakter 😊 Jag är ju född och uppvuxen i Nybro o Kalmar o Borgholm kan man säga 🤗
Jag var själv en rundtur i Kalmar för ett par år sedan och dit kan man alltid längta.
Roligt att det föll er i smaken också 👍🥰