Kategorier
Resor

Missa inte vackra Balos om ni åker till Kreta!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Balosallrabäst.jpg

Har varit på Kreta ett flertal gånger, första gången i Rethymnon som då (tror det var så tidigt som 1983) ansågs vara den mest genuina staden på Kreta. Rethymnon har naturligtvis utökats med mängder av hotell längs med hela stranden sedan dess och därmed mist lite av sin charm tyckte vi när vi återkom för 15-tal år sedan.

Agia Marina…
Kreta ligger ju så långt söderut så man kan (om man har lite tur!) ha 20-23 grader både i luften och vattnet i oktober-november och även under våren. Senaste gången vi besökte Kreta var för 3 år sedan (tillsammans med resepolarna Yvonne och Lasse). Vi bodde i turistorten Agia Marina som ligger strax utanför Chania (1 mil ca). Här finns en strand, restauranger och barer. Om man vill ha ett större utbud av allt finns Platanias som ligger 2 kilometer bort.
Vi tyckte Chanias gamla stad var mysigare än ovan nämnda – och kändes mer genuin (FOTO från hamnen nedan)! Så vi tog taxi dit de flesta kvällar, för att strosa runt där och äta en middag. Man kan även nyttja lokalbussarna.  Gammal Port Av Chania På Kreta, Grekland Chania är Den Andra ...

Underbara Lagunen Balos…
ligger på den nordvästa delen av Kreta.
Vi hyrde bil och tog oss dit. Sista biten hade vi behövt en jeep men lyckades ändå klara det p g a vår vane chaufför Kenth.

Getterna fick vi nu möjlighet att närstudera, de verkade trivas i dessa omgivningar!
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020getbäst.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 20202getter.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020get1.jpg

Det var en väldigt grusig, stenig och guppig ”bilväg” men till slut kom vi fram till ett litet skjul där den s k bilvägen tog slut. Här gick vi av och vandrade. Efter en kortare bit på ganska plan mark, kom vi fram till ett berg där vandringen sedan fortsatte en bra bit nedför bergssluttningen.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Ywonne.jpg

Makalöst vackert – även på håll! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Balospåhåll.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Balos1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Balos2.jpg

Vi fortsatte vandringen nedför berget, halvvägs nådde vi dessa underbara  vyer…..

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Båtthögerberget.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BalosYvonne.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020sandfolklängstned.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020bKenthLasse.jpg

Magiskt vackert! Detta underbara kristallklara, azurblåfärgade havet i kombination med vit sand, sägs påminna om karibiska laguner!

…….Jag har varit i Grekland många gånger (på 17-tal olika öar), men detta är nog min vackraste naturupplevelse där! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Balosfinast.jpg

Man kan även ta sig hit med båt…
Om ni inte vill ta er hit via bil + vandring går det även båtar ifrån Kissamos Hamn till Balos. (Från Chania går det reguljärbussar till Kissamo.)

Men den bästa och vackraste upplevelsen av Balos tror jag ändå man får om man gör som vi!
Att uppleva denna natursköna lagun uppifrån och sedan vandra nedför mot lagunen var fantastiskt!

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

8 svar på ”Missa inte vackra Balos om ni åker till Kreta!”

Underbara foton,,,,,,Var själv för ett antal år sedan och åkte runt,,,,,,,,,,man träffar så underbar människor,,,,kommer närmare inpå,,,,,,,,,,,,,,,Tack för att Du delar med Dig,,,,,,,,,,,

Ja det tycker jag absolut ni ska göra, det är så vackert där! Vi åkte ju hyrbil (fastän helst ska man nog ha en jeep eller dyl för det är jättegrusig, stenig väg dit, att man riskerar att sabba bilen…) Vet ej vad en dylik hyrbil kostar nuförtiden på Kreta, kanske 400-500 SEK per dag??? Man kör till Balos via Kalyviani, efter det kommer den ca 11 km jobbiga grusvägen. Där ställer man bilen. När man vandrat ca 10 min på ganska plan mark, kommer man fram till ett berg där vandringen fortsätter en bra bit nedför bergssluttningen (ca 20-30 min). Vi tyckte det var fantastiskt att se Balos så här från ovan, så läckert! Vill ni hellre ta en båttur dit går det reguljärbussar från Chania till Kissamos, därifrån går det båtturer till Balos. Om ni tycker det är enklare, men tror att nifår en mer fantastisk upplevelse om ni har möjlighet att göra som vi….Lycka till!

Hej! jag och min kompis har precis bokat resa till chania och tänker självklart besöka detta fantastiska ställe. Därför tänkte jag att du kanske vet hur mycket det kostar att hyra bil och behöver man egen chaufför eller hittar man lätt själv?/ Emelie

Ja, detta var verkligen underbart!! Jag tog mig dit vattenvägen med båt ifrån Kissamos tror jag – som tog ngn timme i vackra klippformationer att se.

Jag kan bara hålla med dig att det är nog en av de vackraste platser jag sett!!
Barnen stortrivdes när vi var här och just här hade vi bra väder vid det tillfälle som vi var på Kreta påsken 2003. Hade ganska otur annars med vädret både åska, blåst och kyla, fast inte varje dag som tur var. Men det är en sagolik ö att besöka.

Detta va en helt fantastisk syn, bland det vackraste jag sett. Tack vare Kenth annars skulle vi inte fått uppleva denna plats. Tack Berit o Kenth <3