Kategorier
Resor

3 italienska sjöar runt – Maggiore, Lugano, Como!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BellJaghotelluts2016.jpg

Att få uppleva de italienska sjöarna Lago Maggiore, Lugano
och framförallt Como
har jag längtat efter, i början av juni blev det av. Och eftersom vi ej gillar att färdas långa sträckor med bil, så gjorde vi som vi brukar – bokade ett flyg till Milano, därefter hyrbil!

Italienska Gardasjön bilade vi runt för 3 år sedan, i kombination med Venedig!
Direktlänk till mitt inlägg om Gardasjön och Verona!

Ta sig till Comosjön från Milano eller Bergamo – möjlighet att åka tåg billigt istället!
Avståndsmässigt från Milano är det dessutom smidigt vare sig man väljer
att hyra en bil eller resa med offentlig transport:
Med bil från Milano når man Comosjön på ca 40 minuter och med tåg tar samma resa under en timme (utan byte). En tågresa kostar tydligen bara ca 7 EUR enkel resa Milano – Como stad.
Flyger du till Bergamo kan du från Bergamo ta tåget till Varenna, det tar ca 1,5 timme!(…man får samtidigt uppleva en tågresa i mycket vackra omgivningar) Varenna är en söt liten by där man kan bo. På dagarna kan man lätt ta sig via båt över sjön till andra pittoreska platser (Belaggio t ex). Avsluta gärna resan med en dag i fina staden Bergamo! (Perfekt weekendresa…!)

Stresa – Lago di Maggiore…. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobilStrefrtopfloor.jpg

Foto: Takterassen på vårt Hotel Royal!

Vårt 1:a stopp blev till pärlan Stresa som ligger intill Italiens näst största sjö – Lago di Maggiore! Sjön är 54 km lång och upp till 10 km bred och ligger vackert på gränsen mot Schweiz.

Boendet
Eftersom jag tycker det är viktigt hur och var man bor på sådana här resor,
hade jag förbokat alla boenden i tid (inför denna resa var mina krav, som vanligt): gångavstånd till mysiga orter, nära sjön, med sjöutsikt från en balkong/uteplats).

Här i Stresa bodde vi på Hotel Royal (hotels.com), ca 1 km från stadens centrum. Vi fick ett jättefint rum med utsikt mot sjön och de idylliskt belägna Borromeiska öarna Isola Bella och Isola dei Pescatori.

Foto nedan: utsikt från vår balkong! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Stresahotutsikt.jpg

Att promenera in till centrala Stresa var enbart mysigt! Vi gick utmed en jättefin strandpromenad kantad med vackra rosor, hortensior och annan blomsterfägring. Den löpte ända in till stan, där låg även några trevliga restauranger med sjöutsikt. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Stresarosoruterest.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobStrerosarosor.jpg

I byn samlades turisterna och lokalbefolkningen vid de trevliga utetavernorna på torget och inne vid gränderna, det fanns många att välja på!

Klimatet….
Otrolig grönska och blomsterfägring överallt här, klimatet i detta område måste vara väldigt gynnsamt för växtligheten! (Kan nämna att vi under 10 dagar hade mycket växlande väder med mellan 25-30 grader, sol någon/eller flera timmar nästan varje dag, men även många häftiga regnskurar, samt åska).
Hotellet som syns i bakgrunden passerade vi när vi promenerade in till byn, det heter Grand Hotel Des Iles Borromees (och anses vara det finaste hotellet här)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är MobilStreresthot-scaled.jpg

Otaliga kändisar har bott här och som anekdot kan nämnas att Hemingway bodde här i det största och dyraste hotellrummet, ett rum på 200 kvadratmeter på Grand Hotel des Îles Borromées, där han skrev delar av sin bok ”Farväl till vapnen”. Idag är sviten namngiven efter honom och det mest efterfrågade hotellrummet i hela Stresa. Även Charlie Chaplin och Prinsessan Margaret har bott här.

Isola dei Pescatori
Vi gick ner till den lilla hamnen nedanför vårt hotell, där kunde man välja
alla 3 Borromeiska öarna eller bara besöka någon. Vi valde att åka till 2 öar, båten tog oss först till Isola dei Pescatori som var en väldigt charmig liten ö, med en pittoresk fiskeby där en del av den fasta befolkningen fortfarande lever av fisket! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StresaBelaingstad.jpg

I denna urgulliga lilla by hamnade vi mitt i ett bröllop, fullt med finklädda människor hade samlats för att möta bruden, som efter en stund anlände i en båt (naturligtvis!) – trevlig upplevelse även för oss!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020brudparfrbåt.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020brudbrudgum.jpg

Isola Bella
Efter ett par timmar där tog vi båten vidare till ön Isola Bella – ännu en bedårande söt by på en vacker liten ö!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Belafingränd12017.jpg

Lunchen intogs på denna mysiga lilla taverna…

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BellBelauterest2.jpg

Greve Carl III Borromeo ledde arbetet med att bygga detta ståtliga palats med en av Italiens finaste barockträdgårdar med perfekt utformade häckar, blomstrande terrasser, pelare och fina skulpturer.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020bStresaBelastaty.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Belaträdgård.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Stresaträdgård.jpg

Här växer magnolia, kamferträd och granatäppelträd.

Vi köpte även biljetter för att se det pampiga palatset invändigt, otroligt
vackra tak gjorda av sten!

Cannobio – Luganosjön…
Denna söta lilla stad hade jag läst om innan, och förväntningarna infriades!
En pittoresk och charmig stad, verkligen värd ett besök!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Cannobiohus.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Canohamn.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020CanoKenth.jpg

Valsolda – Luganosjön…
Detta så charmiga och idylliskt belägna hotell hittade jag på nätet och kunde ej motstå! Så jag bokade en natt i denna pyttelilla by, bara för att få bo just här!

Och visst var Stella d’Italia (booking.com) ett jättegulligt och romantiskt hotell med underbar trädgård, där vi fick ett rum på 2:a våningen med denna bedårande utsikt – helt hänförd blev jag!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Valsoldahotutsiktfinast.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valbåtarblommorsist.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valhuslängstutvänster.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020bValutshögersist2017.jpg

Dagen vi kom hit hade vi sådan tur att det var strålande solsken, så vi fick en fantastisk dag i denna underbara hotellmiljö! Kenth tog sig även ett dopp i Luganosjön! (När vi åkte vidare dagen efter regnade det………….)Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020ValsolstolarKenth.jpgDenna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobilValKenthbadnära.jpg

Så härligt att sitta här i den vackra trädgården!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020ValKenthjagsprits.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Valsvanar2016.jpg

Vi åt en supergod middag här på hotellets restaurang alldeles intill vattnet!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Valrestbordrosablommor.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobilValmiddagJagK.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valmiddag-scaled.jpg
Gravedona – sjön Como….

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravedonabäst.jpg

I den lilla genuina staden Gravedona (foto ovan) på sjöns norra del hade jag bokat nästa boende. Här hade jag hittat ett mer modernt hotellTullio (booking.com) – som låg på landsbygden med utsikt över sjön. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobilGravhotutsiktradhus.jpgDenna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Comosjöutsikt.jpg

Tullio Hotel var också ett väldigt trevligt boende! Ett stort härligt modernt inrett rum med jättealtan mot en swimmingpool och sjön! Väldigt trevliga ägare, superbra frukost och bra läge – om man uppskattar att bo mer lantligt!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravhotpoolblommor.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobilGravterassjag.jpg

Detta område är utmärkt för äventyrslystna då vandring
och utflyktsmöjligheterna är många. 20 min promenad in till den lilla stadens centrum, där det låg några få små tavernor, cafeer o dyl.
Här i Gravedona på en liten taverna/cafe åt vi nog den godaste pizzan under denna Italienvistelse! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravträdkulissstad.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravcafevidhamnen.jpg

….och på den lantligt belägna restaurangen Ca Del Lago åt jag den godaste risotton jag nåsonsin ätit – ”toppad” med lokal färsk fisk!
Superb mat, trevlig betjäning, i gemytlig och vacker landsbygdsmiljö! Tavernan låg bara 5 min från vårt boende Tullio Hotel (som rekommenderade denna Ristorante).

En annan dag tog vi bilen upp till en jättesöt genuin liten bergsby Peglio, branta smala vägar uppför – med vidunderlig utsikt över dalgången, bergen, sjön och staden Gravedona!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravhusblommorberg.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravhöräfs2.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravspaljeberg.jpg

Eftermiddagen avslutades med ett glas vitt på byns enda bar….bara vi och några lokala gubbar hade hittat dit! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravsoffabarabyn.jpg

Fotot nedan: Gravedona efter regn… Detta foto blev även utvalt som Månadens Resebild (juni) av Reseguiden! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Gravesegelbåteneregn.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Grav3båtarplusberg1.jpg

Belaggio – Comosjön

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellhamnpåhåll.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Bellhamnfin.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Belltaxiboat.jpg

Vi avslutade vår bilrundtur med 4 dagar i den mest kända staden runt Comosjön – Belaggio! Belaggio ligger strategiskt väl placerad mellan sjöns båda ben. Här hade jag bokat rum på Miralago B&B and Apartments. Naturligtvis även här rum med sjöutsikt! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellbalkutssegelbåt-1.jpg

Jag blev återigen helt bedårad av utsikten! Makalöst vackert! (Först markplan i väldigt litet rum, men sedan övervåningen – så ska ni bo här välj 2:a våningen med sjöutsikt!)

Belaggio tyckte vi var en väldigt charmig och gemytlig stad med trånga gränder, ett stort utbud av små butiker, (matbutiker med italienska delikatesser, märkeskläder, väskor mm.) ….och många mysiga tavernor och cafeer, där man kunde slå sig ned för att äta en lunch/middag – eller bara ta en läskande aperol!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bell2båtarrestrosor.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellgränd.jpg

Utsikt promenadvägen intill restaurang Punta!
(En av de vackrast belägna i Bellagio)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BellPuntauts2016.jpg

Visst var det mycket turister här i Bellagio – mest av alla platser vi besökte!, men vi trivdes ändå i denna mysiga stad (hade ju tillbringat flera nätter i mer lantlig miljö)!

På min födelsedag blev vi rekommenderade restaurang Silvio
som låg i utkanten av Belaggio. De hade så suverän service att de hämtade oss vid boendet och skjutsade sedan tillbaka oss, när vi ville. Vi åt en suveränt god middag där, och kunde samtidigt njuta av denna vackra kvällsutsikt över Comosjön! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bell13junirest.jpg

Efter regn – guldskimmer!
Makalöst vackert i den närliggande lilla byn efter regn………………..Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellguldskimmer161.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BellguldskimmerKenth159.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellguldskimmer158.jpg

Båtturer
Det finns en uppsjö av båtturer man kan välja i detta område, du kan göra
båtturer till andra städer runt sjön.
Vi tog en tur från Belaggio till staden Como (långsam båt dit tog 2 timmar, hem snabbare båt, 1 tim). Magisk atmosfär och enastående utsikter utmed Comosjön! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellbåtturmbåtfrsidan1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellbåtturbyngulliganärmare2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Comoby.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellbåtturfinast.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bellbåtturslottmtornfrsidan-1.jpg

Här har många kändisar hittat sitt lugn. T ex bor George
Clooney här i sin Villa
Oleandra i den lilla byn Laglio (det vita huset närmast!) Villan har 22 rum, sjöutsikt och maffig stentrappa direkt ner i vattnet. Kommunen har inrättat en röd zon kring hans villa, och inga båtar får komma närmare än 100 m från villan. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Clooneyshus.jpg

I Bellagio kan man också ta linbanan till Comosjöns mest kända utsiktsplats Brunate. Den gamla linbanan från 1894 tar dig drygt 1000 meter upp. Njut av utsikten därifrån eller vandra en etapp av vandringsleden Sentiero Italia, som längs rödvita markeringar går 6 000 kilo­meter genom landet.

Villa Melzi

En molnig och regnig dag gick vi till parken Melzi – och fick njuta av denna underbara och så ljuvligt vackra trädgård! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021orangeträd.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021lilarosaträd.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021blåblommorvidsidan.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021bassänggrönt-1.jpg

2 städer Vi inte uppskattade lika mycket som de andra underbara platser vi besökte!
Själva staden Como var inte så speciell, men båtresan dit var helt fantastisk!
– Staden Lecco hade vi också kunnat skippa – men vackra omgivningar även där!

Det var underbart att få uppleva detta sagolikt vackra område!
Det jag uppskattade MEST var sjöarna, bergen, byarna, utsikterna, grönskan, blomsterfägringen…….Fantastiskt!

(Det jag uppskattade MINST var bilresorna – som ändå var korta!. Men italienarna och andra bilförare som var vana vid ”alpvägar” körde själva som galningar och struntade i trafikreglerna – och visade påfallande stor irritation när Kenth höll hastighetsbegränsningarna och körde lugnt och säkert!
En T-skylt (= Tourist!) borde uppfinnas tycker vi!)

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

10 svar på ”3 italienska sjöar runt – Maggiore, Lugano, Como!”

Hej.

Vilken av det två sjöarna anser du vara vackrast, Lago Maggiore eller Lago di Como? Jag hade tänkt att hyra en segelbåt i någon av sjöarna.

Mvh

Martin Jonson
Göteborg

Martin!
Jag tycker nog ändå att Lago di Como har vackrast omgivningar etc, måste vara helt underbart att segla där! (Vi gjorde ju bara en dagsutflykt med båt – och bara det var fantastiskt!)

Svara

I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…

Tack snälla Janne, roligt att höra!
Ja, detta är nog ett område ni också skulle uppskatta! Ni gillar ju även att köra bil… så ni kanske föredrar att ta bilen hemifrån då, annars var det enkelt att göra som vi gjorde, flög t Milano, sedan hyrbil. Otroligt vackert och sevärt område alla fall!