Kategorier
Uncategorised

Adventstid i Wien!

JULMARKNADEN Rathaus (Stadshuset) – som en underbar sagovärld!

Jag blev verkligen imponerad av denna julmarknad! (det syns kanske av alla bilder jag tog…..)
Wiens allra största julmarknad är fantastisk!
Den vackra parken runt det upplysta Stadshuset är förvandlad till en sagovärld med lysande hjärtan, julgranskulor i alla färger, jättegodis och glittrande stjärnor. För de små finns en traditionell Wien-karusell, minijärnväg eller så kan man utforska modellen Biedermeiertown. Det finns också en julverkstad.

Kenth och jag åkte hit en weekend för att uppleva julmarknaderna i en – för oss – helt ny stad! Vi bodde nära denna underbara marknad, så när
vi var på väg hem från våra stadsutflykter avslutade vi alltid här!

Mysigt att få uppleva denna så vackert utsmyckade marknad!

Naturligtvis kom vi även förbi andra mysiga SMÅ julmarknader!
En och annan gluhwein blev det….

Allt möjligt kunde man köpa, t ex sådana här söta små pingviner

Några andra fantastiska julmarknader!

Ströva runt i den magiska julmarknaden framför slottet Belvedere, en av Wiens mest kända.
Julmarknaden på Maria-Theresien Platz ligger mellan Naturhistoriska Museet och Konstmuseet, mitt i Musuems Quartier
Fortsätter du gå mot Karlskirche ligger ännu en.
I det populära Prater-området.
En väldigt romantisk liten marknad hittar du framför vackra Hofburg (foto nedan).
Spittelberg (fantastisk marknad på små gator)
Schönbrunns julmarknad
Naschmarkt – Anrik matmarknad!
Strosa runt på denna härliga matmarknad, med anor från 1500-talet, smaka på ostar, korvar mm. Slå dig ner på ett av de många kaféerna eller ät lunch i någon av fisk- och skaldjursbarerna. Här kan du även äta testa lokala specialititeter som kaiserschmarren (kejsar-pannkakor) och palatschinken (centraleuropeiska crêpes)
I själva verket hittar du julmarknader vart du än går i Wien!

Annat att se och uppleva!

Grinzing!
Jag hade fått tips att åka upp till detta vackra vindistrikt, vilket jag ej ångrar att vi gjorde. Vi tog spårvagn 38 dit upp, tog bara ca 30 min.
Vilken pittoresk liten by detta är!

Vi kom förbi denna gulliga lilla uteplats till Berger Heuriger. Här anordnas förstås vinprovningar – måste vara mysigt att sitta här ute en solig dag och njuta av deras goda vita viner! Men vi slog oss ned inomhus och åt en supergod pumpasoppa – med gott vitt vin därtill!

Promenader på stan

Kan hästar SKRATTA?
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Stepansplatsstadsbildsist29nov-scaled.jpg
Pampiga St Stephan Dom
Peterskirche!
Interiört Peterskirche! En liten kör som sjöng just när vi kom in i denna vackra kyrka….UNDERBART!
St.Michael Kirche

Vackra Hofburg (Kejsarpalatset)!
Denna byggnad var nog den allra mest överdådiga och vackraste, tyckte jag! Så fint med det vita palatset och de turkosa tackkupolerna! (OCH de söta vita marknadsstånden smälte väl in i denna miljö!)

Shopping!

Mariahilfer Strasse är Wiens största shoppinggata och den ligger mellan Museumsquartier till Westbahnhof. Här ligger både kedjor, lyxbutiker och varuhus.
Det mindre varuhuset Steffl på Kärntner Strasse har en härlig takterass där man kan sitta i solen med en drink, eller inomhus i fina loungen på översta våningen. Härifrån har du en imponerande utsikt mot St. Stephans Dom.
I den lite tråkigare stadsdelen Doanustadt ligger stadens största shoppingcenter.
Är du ute efter lite roligare shopping ska du välja den bohemiska stadsdelen Freihausviertel.
Ca en halvtimme från Wien ligger Parndorf Outlet.
Shopping City Süd (SCS) är ett köpcentrum i Vösendorf söder om Wien, Det är ett av Europas största köpcentra med ca 330 butiker.

Äta och dricka!

Jag hade många tips på restauranger och barer, men jag är fortfarande lite handikappad av min senaste sjukdom, så det blev ej besök på någon av de restaurangerna pga att de låg för långt bort från vårt hotell. Bodde på 4-stjärniga Hotel Josefshof am Rathaus! (= trevligt hotell med bra läge, gammaldags inredning, sköna sängar, superb frukost!)

EN mysig källarrestaurang som ligger nära Stephansplats är Chattanoga (undervåningen av den restaurangen). Där var det också levande musik vissa kvällar.

På restaurang Piaristenkeller åt vi en superb middag, när vi firade makens födelsedag (dock lite dyrare än andra)! Underbar miljö och mycket bra service! OCH väldigt trevligt att avnjuta maten mitt i ett museum, omgiven av vackra gamla saker. Jag åt bl a en fantastiskt god lammrätt.

Barer och caféer!

Das Loft, Praterstrasse 1. På 18:e våningen i lyxhotellet Sofitel har du stans bästa utsikt. Bäst att boka bord!
Volksgarten Clubdisco, Volksgarten. Klubben ligger mitt i parken, som både är utomhus och inne. Torsdagar för 30+, fredagar och lördagar spelas det r’n’b och house.Öppet till 06 på helgen.
Sass Music Club, Karlsplatz 1. På Sass pryds taket av tusentals kristaller och ljudsystemet sägs vara bland de bästa i stan. Klubben satsar på att spela bra techno och house, och här kan du dansa hela natten (stänger 06).
Lyxiga och pråliga Hotell Sacher serverar klassiska bakverk! Caférummet är som en scendekor från en Strindberg- eller Ibsenpjäs.
Cafe Bräunerhof Att sitta här är som om tiden stannat…50-talsmiljö!

NÅGOT VI EJ UPPSKATTADE….
var miljön vid floden Donau. Vi har varit i flera ”flodnära” städer och tyckt om att promenera i sådana områden. Så vi tog en taxi (jag orkar ej gå långa promenader just nu) till Donau. MEN det var inget att se eller göra där, så det kunde vi verkligen ha skippat!

WIEN hade verkligen både överdådiga julmarknader och mer romantiska små marknader så det var härligt att få uppleva dem! Men det är en jättestor stad så det var ibland lite jobbigt för mig att ta mig runt. (Åkte spårvagn, taxi och ibland promenerade vi också.)

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

4 svar på ”Adventstid i Wien!”