Kategorier
Resor

Fiskeby på den gröna ön La Gomera – och turiststråk på Teneriffa!

1. La Gomera…

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mobilfotopalmstad2.jpg

Kanarieöarna består av 7 öar….

Vi har varit på de flesta av dessa, men ej tidigare på ”vandringsön” La Gomera.
För att nå La Gomera tog vi flyget till Teneriffa Sur, sedan buss till turistghettot Los Christianos, där färjan tog oss över till La Gomera (1 tim).

De orter som anses mest turistanpassade här på ön är Valle Gran Rey samt huvudstaden San Sebastian – den ort färjan lägger till vid.
Själv hade jag fångats av en bild på en liten söt fiskeby, Playa de Santiago. När jag sedan (via booking.com) hittade detta härliga boende där – Apartamentos Tapahuga – var valet enkelt!

Läget av denna fina lägenhet som låg högst upp var perfekt! – seaview hade
jag betalt extra för! (vilket var tur, för lägenheterna som låg mot berget och inåt gården var inte alls lika mysiga!)

Så härligt att inta frukost på denna sköna balkong, kolla på promenerande turister, gubbarna som fiskade nere vid den lilla hamnen, och fiskebåtarna som kom in med dagens fångst. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är GomapTapnamnskylt2.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Gombalkutsikt.jpg

En jättefin takterass fanns även på detta hotell, pool och sköna solsängar! (de få stunder vi tillbringade där, var det bara vi och ett par till där…..) Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Gomtakterovanifrånbäst2.jpg

Både Kenth och jag trivs nog bäst med att semestra på mindre orter
som denna!
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Gombåtar2asidan.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mobilbåtfolk.jpg

Dessutom gillar vi små mysiga hotell/pensionat/B&B eller lägenheter, så detta var perfekt för oss!
… skönt att bara gå över gatan i baddräkt och ta sig ett havsdopp på en
strand som denna! (inte mycket folk här som synes…)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Gombåtaruanför.jpg

Byn var precis som jag förväntat mig, en stillsam liten och genuin by med en gemytlig bykänsla; där fanns flera lokala små tavernor och cafeer där byfolket och turisterna samlades på kvällarna.

Den mysiga tavernan – la Junonia – intill vårt boende hade verkligen superb mat; både fisk, skaldjur och kött!Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är GomrestJononia2.jpg
På Trippan hade jag också noterat att det i denna lilla by fanns flera restauranger som fått ett så högt värde som 4,5. Nedan ytterligare en taverna som serverade jättegod mat, La Chalana var namnet. Även denna
med havet intill.
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är MobiljagChalara.jpg

Foto nedan: Det större hotellområdet ”Tecina” på andra sidan berget…..
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är GommotTecina.jpg

Utflykter med bil…

Vi hyrde bil ett par dagar och fick på de slingriga vägarna åka tillbaka ända
in till San Sebastian för att hämta den.Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valleberghusrev.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valleklippahus-1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Gomvitablommberg.jpg

På branta vägar åkte vi upp mot
nationalparken Garajonay som är en av världens äldsta skogar (lagerträd och kanariska pilträd bl a). Det fanns flera olika vandringsleder här, vi gick bara en kort tur – vi tyckte inte att detta var så imponerande, dessutom hade stora delar av denna skog brunnit rejält år 2012.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valleskogled.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valleskog.jpg

Valle Gran Rey…
På vägen mot Valle Gran Rey uppenbarade sig plötsligt denna sköna vy – och vips måste jag ut ur bilen och fota… Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valleinsjönsist.jpg

För att ta sig till denna bördiga dal, färdas man ibland högt på vägar intill branta klippväggar. Men kan tillägga att det var bra asfalterade vägar på La Gomera – även med plats att mötas…(vilket inte alltid varit fallet på våra resor). Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Vallebergmurutsikt2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Vallepalmberg3.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Vallepalmbergväg.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Vallebergmångahuster.jpg

Själva staden
Valle Gran Rey
var betydligt mer turistisk än vår lilla fiskeby, men ändå
trevlig, tyckte vi. Här sitter Kenth o vilar lite i utkanten av staden. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är ValleKenthsoffa.jpg

Detta område med vackra undanskymda havsvikar intill det skummande havet och bergen, tilltalar förstås de flesta! Många hippies lever här och sover utomhus i denna miljö, nakenbadare /naturister verkade också trivas!
Men – Återigen för höga vågor för att kunna blöta hela kroppen!
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Valleybadare2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är ValleKenthstrand.jpg

2. Teneriffa… Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mobilfotopalmerblommor.jpg

Det var stor kontrast att efter den lilla fiskebyn komma
till Teneriffa. Jag hade bokat ett hotell som var ett av få som jag
tyckte såg trevligt ut, och låg i det område som jag tyckte var bäst. Bahia Flamingo heter det och ligger i Puerto Santiago (som tillhör området Los Gigantes)! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är MobilTeneBahia.jpg
Inget större fel på själva hotellet (förutom att jag för EN gångs skull hade bokat med halvpension, enbart av den anledningen att det EJ kostade något extra) – MEN maten var smaklös och tråkig, så vi åt bara frukost på hotellet. ……Vi betalar hellre för att äta gott, och det fanns många bra restauranger här!

Vi gick promenader via den äldre delen av Puerto Santiago, som kan te sig så här charmig…Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Tenegrändhund2017.jpg

Vi hittade några riktigt bra restauranger i detta område!
T ex denna, som vi hade i gott minne från ett tidigare besök här (för många år sedan). Nu återvände vi till denna takrestaurang Fisherman’s Inn
Underbar miljö, tokig kypare, jättegod mat och härlig utsikt! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är MobilKenthrest.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är TeneFishInnbäst.jpg

Promenadvägen mot Los Gigantes är väldigt vacker!Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Tenestrandpromrest.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mobilfotojagrest.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Båtarblått150p2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Tenehavstrandprom2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Tenekaktusbåtberg.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är TenehavspoolbergLosGig-2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Barcelosolande.jpg

Fotot ovan är från hotell Barcelos uteterass

När vi närmade oss Los Gigantes och det tjusiga hotellet Barcelo, upptäckte vi ännu en restaurang med underbart läge, La Pergola! Även här fick vi åtnjuta god mat!Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är TenePergolaKenth.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är TenePergolajag.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är MobilengrönskanLaPergola.jpg

Ja, god mat och dryck är viktigt på våra resor, som ni märker!

….Fotot nedan är från Restaurang Martini, som vi blev vi tipsade om av ett irländskt par! Trevlig betjäning här + suveränt god lambshank med potatismos, ostgratinerad blomkål och myntasås! Inget fel på denna utsikt heller!

Playa la Arena låg endast 5 min promenad från vårt hotell. Det var en fin svart sandstrand som vi gick förbi varje dag på våra promenader. Men vi tillbringade ingen tid där, eftersom havet ej var badbart – röd flagg hela den veckan!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är TenefolklaArena-1.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Tene3palmerlaArena.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Tenekaktusbåtbergbesk.jpg

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

9 svar på ”Fiskeby på den gröna ön La Gomera – och turiststråk på Teneriffa!”

Tack Nabolina!
Kul att få kommentarer här!
Ja det blev mycket om maten just denna resa…. God mat och dryck är viktigt för oss, var vi än befinner oss! Och eftersom dessa 2 Kanarieöar ju är så välkända för oss svenskar (särskilt Teneriffa), tyckte jag det var roligt att där kunna ge mer tips om bra restauranger.

Utmärkta fotografier, det känns som om man varit där. Färgerna, blomstren, palmerna, utsikterna allt ser skönt ut. Vet inte om all mat kunnat härbärgerats men kanske, om man hade promenerat lika mycket som ni. Då har man förtjänat lite kött på benen och lite vino-fino att skölja ner käket med.