Kategorier
Resor

5 underbara vandringsdagar i ett hett Österrike!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Jagkossormobilen1.jpg

Ju äldre jag blir – desto mer njuter jag av vacker natur och en längtan efter att få vandra i miljöer som ”Sound of Music” har nog alltid funnits. Så när ett bra erbjudande dök upp (via Let’s deal) i området runt Bad Gastein slog vi till. Vi flög till Munchen, hade sedan hyrbil hela veckan.
Jag och maken går ofta långa promenader, men mår ej så bra av mer ansträngande vandringar. Men i Bad Gastein-området skulle det vara lätt att hitta bra vandringsleder både för nybörjare och mer erfarna vandrare. Alltså borde detta vara ett ypperligt resmål för oss!

Boendet…

Boendet vi bokat låg i Böchstein, ca 4 km från Bad Gastein. Hotellet Evianquelle låg i en rofylld och vacker lantlig miljö.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Hotmoting.jpg
Det var så mysigt att till frukost slå sig ned i ett av dessa uterum och i lugn och ro njuta av den goda frukosten.
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019jagfrukost.jpg

Även på eftermiddagarna när vi kom hem efter våra vandringar var det verkligen avkopplande att sätta sig här och ta något att dricka.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019hotuteståndmotberg.jpg

Halvpension ingick, på kvällarna serverades en 3-rättersmeny som vi alltid intog utomhus i den härliga trädgården. Den måltid vi uppskattade mest nar när vi fick färsk fisk, smörsås och en supergod risotto.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är JagKenthmiddag1snett3.jpg

HETT – ca 35 grader hela veckan!
Vädret var fantastiskt hela tiden vi var där, väldigt HETT (ca 35 grader), men som tur är var det betydligt svalare när man kom upp på höjderna. Även vid vårt hotell som ändå låg mer i ”skogsmiljö” var det
betydligt svalare på kvällen!

(Kan tillägga att vi ändå hade en väldig tur med vädret, hellre varmt och sol
– än 18 grader och regn – som det är just nu där nere…)

Spiegel See – Magiskt vacker!…

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 944Spiegelseeorigrev12febr-scaled.jpg

Denna sagolikt vackra sjö fick vi tips om av hotellet!
För att ta sig dit tog vi bilen till Dorfgastein, sedan linbanan upp (2 stationer) till toppstationen Fulseck (2.033 m höjd).

Därifrån vandrade vi nedåt till den idylliska sjön Spiegel See – tog ca 30 min bara. Att se denna bedårande vackra sjö på håll var MAGISKT vackert! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Spiegelfrsidan32017.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Spiegelblommorframfsist.jpg

Så vackert att det såg onaturligt ut (detta är också en anlagd sjö)! Man fick inte bada här – pga att man drack vattnet där på vintern – men man kunde svalka sig lite genom att gå på lagda småstenar en kort stig över vattnet.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Spiegelintillsjön.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Spiegeljagstenar2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019SpiegelKenthstenar.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Spiegeljagfötter2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019sistJagsolstol.jpg

Så otroligt vackert här, att vara vid sjön och njuta av de mäktiga bergen intill i denna miljö var fantastiskt – vi njöt till fullo! Vi gick senare tillbaka till toppstationen och åt en god lunch, och en öl.

Vi tog oss också tid att njuta av denna storslagna bergsmiljö på detta vis!

Sportgastein/Nassfeld…

Den vackra nationalparken Sportgastein/Nassfeld låg bara 10 min bilväg från vårt hotell. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019natparkenKenthframf.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Natparkbäckbergbakom11febr.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Kenthlutarsigmflod2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Natparkenfint72p.jpg

Vi tog oss hit 2 dagar faktiskt, det var en så underbar miljö att vandra i. Det fanns väldigt många olika leder att välja på i detta stora naturområde, – i olika svårhetsgrader – något för alla typer av vandrare alltså (även cyklister, se nedan).

Kossor, får, getter såg vi överallt!
De verkade också vana vid folk, och brydde sig inte om man närmade sig dem. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är kalvarsugermjölk.jpg

Första gången vi var här var det festivaltid, då var det festligt och glatt på alla dessa mysiga ”alms” där folk slog sig ned för att ta en öl eller schnaps eller en svängom! Mycket trevligt! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Spelmänfrsidanrev2018.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Kenthalmsommar.jpg

I Sportgasteins nationalpark kunde alla vandra, vi såg familjer med barn som bara var 3-4 år som vandrade med sina föräldrar, folk som cyklade i den mest backiga miljön, föräldrar med barn som drogs i barnvagn… Härligt att alla kunde njuta av denna fantastiskt sköna miljö!
För oss som ville vandra på leder som inte kräver jättestora ansträngningar, utan mest vandrade för att njuta av denna storslagna natur – var detta perfekt!

Positivt i Alperna är att det alltid finns ”vattenhål” längs vandringslederna…

Överallt i dessa alpmiljöer hittar man dessa så vackert belägna s k ”alms”, härligt att slå sig ned här efter en vandring. Denna lilla ”alphytta”, låg så mysigt! Skönt att ta en lunch eller bara något läskande efter dagens vandringstur – men det var många som ville dit! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019KenthandratAlm.jpg

Graukogel – Miljö som Sound of Music…Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Jagalpbildmobilen2.jpg

En annan dag tog vi bilen till linbanan Graukogel (ligger lite ovanför Bad Gastein). (Ca 2000 meter upp.) Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Fulinbanan.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Dorfstainb.jpg

Temperaturen i Bad Gastein visade även denna dag på 36 grader, men när vi kom upp i denna fantastiskt vackra miljö var det lite svalare!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 0768Kenthvandrrev2018-scaled.jpg

Något läskande intogs i en alphytta högst upp, sedan vandrade vi runt i denna bedårande vackra natur! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019FuKenthZirbenweg.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 0756nedflrvatten-scaled.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019bDorfkossorberg-2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019litenbassängbarn.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019bFusoffabordmoskärpa.jpg

Andra vandringstips!

Gasteinerdalen anses vara den vackraste dalen i landet, här finns så många fina vandringsleder….Man kan här vandra uppe i bergen, men också mellan byarna nere i dalen.

Förutom de leder jag beskrivit ovan (Graukogel, Sportgastain, Fulseck, Spiegel See) kommer här ytterligare några tips:
Gasteiner Höheweg är en vacker vandringsled, den går från Bad Gastein till Bad Hofgastein, sedan kan man ta bussen tillbaka.
Kaiser Wilhelm Promenade till Kötschachtal ska också vara fint.
– Om man vill njuta av skön utsikt kan man ta linbanan upp till Stubnerkogels toppstation (ligger i Bad Gastein).
– En kortare tur kan man göra om man går Kaiserin Elisabeth och promenerar längs floden till byn Böckstein (där vårt hotell låg).
Grossglockner är Österrikes högsta berg! Man kan åka dit på mycket slingriga vägar ända upp!

Bad Gastein… är en fin liten ort!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är SalzburgerHof.jpg

Det kända ”svenskhotellet” Salzburger Hof.
Det är ett vackert hotell, men det låg mitt inne i byn. För oss passade det  bättre att bo i den idylliska miljön vid det mindre lyxiga men charmiga hotellet Evianquelle, där trivdes vi!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Badgutsfrliftenb.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Badgvattenfall.jpg

Dorfgastein…
tyckte vi var mysigare än Bad Gastein – en väldigt pittoresk och gullig liten alpby! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Dorfgasteinfinast.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Dorffinasthus600.jpg

Salzburg…(vilken underbar stad!!)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Salzburgslottetnärbild2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019SalzburgKenthbron.jpg

De två sista nätterna i Österrike stannade vi i Salzburg. Där bodde vi på
hotell Hohenstauffen. Det är ett hotell med gammaldags stil och interiör. Hotellet låg bra till, nära till allt. Vi promenerade utmed floden Salzach till den gamla fina stadsdelen. Heta dagar som dessa var det massor av folk som sökt skugga och hade picknick vid flodens strandkant.
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021revSalzbronhustvänster.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Salzrevhusfina.jpg

Om ni bor på Hohenstauffan och inte varje dag vill äta middag i gamla stan finns en suverän restaurang väldigt nära detta hotell: 5 min promenad från hotell Hohenstauffan ligger Wirtshauf zum Hirschenwirt, där åt vi en superb entrecote!

Salzburgs äldsta stadsdel…
är idag med på UNESCO:s världsarvslista. På de
slingrande gatorna märker man stadens långa historia som kulturell metropol – inte minst på Getreidergasse där Salzburgs berömde son föddes – Wolfgang Amadeus Mozart.

Mysiga uteserveringar, små butiker, cafeer – och jättemycket folk! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021revSalzgatafolk.jpg
I slutet av juli börjar den största turistsäsongen i Salzburg. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021revSalzkafembalkongsist.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Salzrevhästvagn.jpg

Nu i början av augusti var det även stor musikfestival där, så staden var proppfull med turister!

Det finns många grönområden, trädgårdar och parker som bidrar till att göra Salzburg inbjudande och behagligt, som exempelvis Mirabellgarten och Schlosspark Hellbrunn, (fotot nedan Mirabell slott). Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021revSalzMirabellsist.jpg

Att göra ca 30 min med bil från Salzburg…

Om ni vill ta er till någon ”badsjö” när ni är i detta område kan ni bege er (med bil eller buss) till området Mondsee. Vi fick detta tips när vi språkade med några österrikare på en bar. Vi hann inte med det – men har sett på bilder att det är fantastiskt vackert där, måste vara härligt att vandra där också!

Annat att göra i Salzburg med omgivningar…
– Fin utsikt har man från Kapucinerberget på nordsidan av floden samt från terrassen utanför Moderna konstmuseet. Efter ett museibesök kan man vandra ner till den gemytliga ölhallen på Augustiner Bräustübl där ölen bryggs på plats och tappas direkt från trätunnor. Mat hämtar man själv i de olika matstånden. Trevligt, billigt och gott!
– Stadens stora industriella bryggeri heter Stiegl. De har ölmuseum och provsmakning på sin fabrik utanför stan, med buss 1 eller 10 kommer man dit.
Mozart Audio och Video Museum
Hangar 7 är som att stiga in i James Bonds värld, sägs det.
Man vandrar runt bland coola flygmaskiner och häftiga bilar i en hangar ackompanjerad till musik och s
potlights. Här kan du ta en kvällsdrink med utsikt över hangaren eller besöka restaurangen.

– Gör en utflykt upp i bergen. Till vackra Untersberg t ex tar man buss 25, sedan linbanan upp där det finns vandringsleder och mysiga alprestauranger med hänförande utsikt över denna natursköna miljö.
– Ta en tur till Werfen, som har ett vackert slott, och besök världens största isgrotta. Denna enormt stora grotta ligger inne i berget, klädd i isskrud året om. Väldigt vackert ska det vara, som taget ur en Tolkien-bok eller ”Game of Thrones”.
– I sydöstra Tyskland (ca 2-3 mil från Salzburg) ligger den fantastiska Berchtesgadens nationalpark! Ta dig till byn Königssee, därifrån utgår båtturer till den gudomligt vackra alpsjön Obersee.
(Jag har själv ej varit där ännu, men läste om detta otroligt vackra område här på FLYING DRYDENS reseblogg – och blev helt hänförd av hans bilder!)

Med sol från en klarblå himmel, höga snöklädda alptoppar samt blommiga berg , färgsprakande blomstrande sommarängar och dalar, porlande bäckar, idylliska alpsjöar, betande kor, får och getter, pittoreska byar, österrikiska skogar, mysiga tyrolerstugor – blev vår första resa till Österrike helt fantastisk!

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

10 svar på ”5 underbara vandringsdagar i ett hett Österrike!”

Härliga bilder du lagt upp…blir så sugen.Var i Saltzburg 5 dagar i maj. Vi besökte bla Untersberg där vi gjorde en kortare vandring Hade barnbarn 5 år med oss. Gaisberg fick ett besök, där gjorde jag en paragliding tur. Fantastiskt! Åka tillbaka till Österrike ska vi absolut göra, tyvärr troligen inte i år.

Vandring i Österrike får jag skriva upp på min to do-lista.. 😉 Spiegelsee ser fantastiskt ut! Salzburg har jag åtminstone redan sett, superfin stad!

Oooootroligt vackra vyer och en proffsig reseskildring från er resa i Österrikes alper. Nästan overkligt vackert.
Vi besökte Bad Gastein, Salzburg, Grossglockner, Heiligenblut, i juni 1999.