Kategorier
Resor

Gardasjöns höjdpunkter!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2022Malcesinebäst0466.jpg
Av alla vackra orter vi besökte blev MALCESINE vår favorit!

Efter några fantastiska dagar i sagolikt sköna Venedig, hyrde vi bil och åkte mot Gardasjön.

1. ALLMÄNT
Gardasjön är Italiens största sjö, den ligger vackert vid de magnifika italienska Alperna i norra Italien. Området betraktas oftast som ett lugnt resmål för oss ”lite mer mogna”, men är också populärt för yngre. Surfare och seglare brukar uppskatta de hårda vindarna i de norra delarna av Gardasjön (t ex Riva del Garda).

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2022Garda2afototsjönbåtar.jpg

Under högsäsongen juli-augusti är de små pittoreska byarna fullproppade med turister. Maj, juni, september och första veckorna i oktober ska vara bästa tiden att vistas här. (Fotona nedan är från planscher jag såg vid Monte Baldo).

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Gardaaffischenhöger2017.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Montekarta.jpg

Klimatet….
Gardasjöns klimat är väldigt milt och skiftar snabbt. Det blev vi varse under de 3 dygnen vi var där, det kunde skifta från regn och åska till sol på bara någon timme. Juni-augusti brukar vara den varmaste perioden, då kan det vara 17-26 grader i vattnet och 23-32 i luften. Men även i september, och en bit in i oktober kan det vara skönt klimat här, ca 17-22 grader i vattnet och 20-28 i luften.

2. BARDOLINO

Från Venedig tog det 2 timmar med bil (ca 16 mil) till orten Bardolino som ligger i den södra delen av Garda. Jag hade förbokat vårt boende här via booking.com. Hotellet låg i lugn villamiljö.

Utsikt från hotellbalkongen på vårt hotell!

Detta visade sig vara ett mysigt familjärt hotell, med utomhuspool.

När det var dags för middag tog vi oftast en skön kvällspromenad utmed
sjön till gamla stan (20 min).

Vi passerade då en pizzeria – Le Palafitti – ca 5 min gångväg från hotellet. Här var alltid proppfullt på kvällarna, och även vi åt där ett par ggr! Väldigt god mat till humana priser!

I gamla stan låg förstås många trevliga uterestauranger och cafeer. Bardolino är en av de mest populära turistorterna runt Gardasjön, även Garda som ligger en halvmil härifrån är en omtyckt semesterort.

Mysigt att cykla här….
Vi såg många cyklister, bra sätt att ta sig runt i dessa vackra omgivningar.
En fin kortare cykelväg är den som går utmed sjön till närmaste byn, Garda.

3. MONTEBALDO
Gardasjöns riktiga HÖJDPUNKT i bergskedjan Dolomiterna.

Vi tog linbanan upp till högsta punkten som låg 1760 m upp! Det var
många som ville upp så det var ganska trångt i korgen. De flesta var klädda
för vandring, men det var även några som skulle skärmflyga.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Baldolinbannära.jpg

Ju högre upp vi kom desto dimmigare blev det – tyvärr! När vi klev av korgen högst upp var det som att gå ut i mjölk, såg i princip ingenting där uppifrån, vilken besvikelse! Jag hade läst om vilka fina vandringsleder det finns här, det hade man gärna velat uppleva MEN vädrets makter rår man ju ej på!

Dimmigt, dimmigt och kyligt…….

Vi åt en god lunch här uppe, sedan tog vi korgen tillbaka till mellanstationen, där vi gick av. Såg en mysig taverna som låg högt med fin utsikt, där slog vi oss ned.

Fikade och tog en jättegod tiramisu i solskenet, här hade vi skön utsikt över staden Malcesine och bergen!

4. MALCESINE ..blev vår favorit!
Vi strosade sedan runt i den mycket pittoreska, vackert belägna
medeltidsstaden Malcesine.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2022bMalcesine0467.jpg

Gardasjön är som smalast här, sjön liknar mer en fjord eftersom det är så trångt mellan bergskedjorna, otroligt vackert!

Vi tyckte att Malcesine med sin medeltidsborg, palatset och de små charmiga gränderna och bergen i bakgrunden, var den finaste av alla byar vi såg utmed Garda.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Malctrånggränd.jpg

5. SIRMIONE

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Sirmlilablommorframf.jpg

Sirmiones äldsta stadskärna ligger längst ut på en halvö, anses lite mer exklusivt och sägs vara ett riktigt inneställe. Naturligtvis var även denna stad en liten idyll med de trånga gränderna, mysiga restaurangerna vid torget och ruinerna längst ut på udden.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Sirmblommormassor.jpg

Efter dagens härliga upplevelser såg vi en trevlig restaurang alldeles intill sjön, där stannade vi för en lunch! Mysigt att sitta där och njuta av god mat och sjöutsikt!

6. MYCKET ATT GÖRA KRING GARDASJÖN

Förutom att man här kan få skön avkoppling i väldigt vacker miljö, finns här massor av aktiviteter. Du kan besöka vingårdar, promenera i de små byarna, göra båtutflykter, eller cykla. Segling, surfing och dykning är också populära aktiviteter, liksom bergsklättring. Tycker man att det blir för dyrt att bo på B&B eller hotell finns det mängder med campingplatser i detta område, såg också att de hyr ut mindre stugor.

Vittoriale….
Ska vara sevärt!
På den västra sidan av Gardasjön nära Gardone ligger Vittoriale degli italiani. En säregen italiensk poet lät bygga denna på 1900-talet. Il Vittoriale kan liknas vid en ministad med byggnader, krigsmuseum, torg, utomhusteater och vackra trädgårdar. I trädgården finns även ett gammalt krigsskepp, Puglia, vars inre inretts till ett museum för olika små modellskepp.

För barn….
Gardaland är Italiens största nöjespark och ligger vid Gardasjöns slut i regionen Lombardiet.
Ibland kallas Gardaland för Italiens eget Disneyland, med sin sagoatmosfär och sina historiska byggnadsverk lockar det massor av besökare. 38 attraktioner och 4 spännande temabyar gör att det här finns något för alla. www.gardaland.it

Gardaland Sea Life Aquarium
ligger i Castelnuovo och är hem till mer än 5000 olika arter av fiskar och andra vattenlevande djur. www.gardaland.it/it/sea_life

7. VERONA!

Eftersom vi var så nära Verona (ca 4 mil från Bardolino) stannade vi där ett dygn, denna vackra stad ville vi naturligtvis uppleva!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 20222019Veronautsikt.jpg

Arenan di Verona….
Den allra största attraktionen är Arenan di Verona. Denna stora amfiteater är byggd under det första århundradet efter Kristus. Arenan är världens största opera. Under romartiden kunde den rymma upp till 25.000 åskådare. Idag rymmer den ca 22.000 åskådare, varav de flesta tar plats på den väldiga stenläktaren.

Att se en föreställning här måste vara en otroligt mäktig upplevelse!
300-400 sångare och artister på scenen och en akustik så det hörs
i hela arenan utan elektronisk förstärkning!
Stearinljus delas ut till publiken i förväg, och när mörkret sänker sig
över denna pampiga arena tänds tusentals levande ljus – till tonerna av operan som nu tar sin början.
Detta sker enligt en gammal tradition,
och görs för att hedra de kristna som en gång blev martyrdödade på
denna plats.
Biljetter kan köpas på www.viennaticketoffice.com
eller på biljettkontoret bredvid arenan.

Julias balkong….
Även om detta ”bara” är en turistattraktion var det lite kul att se denna så
välkända balkong, där Shakespeares drama tog sin början.
Du hittar den på gatuadress Via Capello, 23

Vackra Verona….vill jag gärna återvända till och då stanna fler dagar!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Verbåge.jpg

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

4 svar på ”Gardasjöns höjdpunkter!”