Kategorier
Resor

Cornwall – Englands riviera!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020SISTMouseholeblommorpalmer.jpg

FOTO: Mousehole

När vi 1:a gången bilade i Cornwall blev vi så överväldigade av hur vacker denna kust var att vi bestämde oss för att någon gång återvända. I år blev det dags igen. Tog flyget till London (Heathrow) och hämtade ut hyrbilen vi förbokat. (Chauffören – min man – tycker det underlättar att åtminstone ha ratten på rätt sida när man ska bila i England, vilket jag kan förstå.)

1. Sidmouth… 1:a stoppet ville vi ha en bit ner mot Cornwall, vi körde ca 3,5 timmar och stannade i Sidmouth, vilket var ett perfekt val. Jättegullig liten by med fin strandpromenad och ett trevligt B&B nära centrum. Groveside (www.thegroveside.co.uk)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Sidmouthparbåtar.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Sidhusblåbil.jpg

2. St Ives…

Jag hade förbokat ett Guesthouse nära de centrala delarna av staden – Carlill Guesthouse https://www.carlillguesthouse.co.uk/ . Vi fick ett mysigt rum där och blev mycket väl omhändertagna av den trevliga ägarinnan Lynne Bowden!
Vi gillar ju att bo ”mitt i smeten” när vi är ute och reser. Så det var bekvämt att även här ha bara 5-10 min promenad till stans restauranger, pubar och den fina stranden Porthminster Beach.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIvesfrtaket-1.jpg
FOTO: Utsikt från övervåningen på Carlill Guesthouse

Föredrar man hotell kan man t ex bo vid havskanten här på Pedn Olva!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIvesutsUdna-1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIvesUdna.jpg

På hotellbåten Pedn Olva får man förstås havsutsikt till alla små rum, uppvärmd utomhuspool och bor precis intill den finaste stranden i St Ives (Porthminster Beach). Platsen har sedan 1800-talet varit ett navigationshjälpmedel för fartyg.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIveshotellstrandpool.jpg

St Ives är en mycket charmig större fiskeort omgiven av skön natur och vackra sandstränder.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIvesväxterframfstrand.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIveshusgränd-1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är StIvesPub2flickor.jpg

Porthminster Beach ska vara en de renaste stränderna i sydvästra England. Den har tilldelats ”Blue Flag awards”. (Men bara 15 grader i vattnet när vi var här..)

Den vackra naturen och det speciella ljuset har lockat många konstnärer. Ett 40-tal konstgallerier finns i staden – och sedan 1993 även en filial till självaste Tate Gallery. Miljön här påminner mer om Sydeuropa med de vita och pastellfärgade stenhusen och vackra sandstränderna… så mysigt!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020StIvesgulablommor.jpg

Vi gillade verkligen St Ives!
Trots att detta är en större stad med väldigt mycket turister – blev detta en FAVORIT!!

3. Mousehole
Att efter St Ives – komma till den sagolikt söta byn Mousehole var verkligen en kontrast – men vilken underbar kontrast! Denna gulliga och rofyllda lilla by var också ett guldkorn!

Här fanns bara en enda pub och två B&B. Vi bodde på Cornish Range som var ett jättefint B&B med trevligt designat rum, dessutom med en känd restaurang, som funnits med i Michelin de senaste åren. Även här (som alltid!) väldigt trevligt bemötande.
Cornish Range www.cornischrange.co.uk)
Även puben i byn, Ship Inn, driver ett B&B, det såg också trevligt ut och ligger precis vid hamnen, havsutsikt där förmodar jag. (www.shipmousehole.co.uk)

4. Polperro…
Ytterligare en fiskeby vi besökte var Polperro som också visade sig vara en liten pärla!

Här bodde vi på Crumplehorn Inn, fick en stor lägenhet. På puben ”Three Pilchards” som låg intill den lilla fiskehamnen åt vi en av de godaste middagarna – ”Lamb Shank”. Annars åt vi mest deras dagsfärska fish and chips, scampi, räkor, samt annan ”sjömat”.
Crumplehorn Inn (www.crumplehorn-inn.co.uk)

5. Trevligt boende på ”Farm House” 35 min från Heathrow…
Även sista natten hade jag förbokat för att vara säker på att ha boende nära Heathrow. Jag valde orten Basingstoke. Vårt B&B låg på landet – nära motorvägen som vi skulle köra till flyget dagen efter. Perfekt läge alltså! (Det tog oss bara 35 min härifrån till Heathrow!)
Vi möttes av en jättetrevlig kvinna som ägde detta ”Farm House”. Och så mysigt med en kort kvällspromenad till en pub – Bolton Arms – där vi åt en supergod middag i trevlig pubmiljö! Hodds Farm (www.hoddsfarm.co.uk/)

Missa heller inte orten Sennen som ligger strax före Land’s End. Detta var mer sevärt än själva Land’s End! Höga klippformationer och vidsträckta sandstränder, perfekt för surfare!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Sennenbloggfoto.jpg

6. I Megavissey stannade vi bara ett par timmar, men det är också en charmig by!

Andra sevärda orter…
Fowey (jättefin vackert belägen kuststad – vi besökte den förra gången)
St Agnes
Moretonhampstead (kändisställe med många läckra hus)
Zennor (liten by nära St. Ives)

Att se och göra…
Minack Teatern
– ’The theatre under the stars’ – otrolig utomhusteater som ligger fantastiskt vackert med utsikt över Porthcurno Bay mot Logan Rock.

När vi kom dit var det ingen föreställning tyvärr. Men vi träffade två svenskar som hade sett årets sista föreställning av Hamlet – en otrolig upplevelse sa de. Dessutom var de där en solig kväll vilket ju verkligen var tur, teaterensemblen kör sina föreställningar även om det ösregnar…Man kan förboka biljetter hemifrån, det hade de gjort. Såg att t ex ”Jesus Christ Superstar” gått där, det hade man gärna velat se. www.minack.com

Mer att se…

Lappa Valley Steam Train
– ca 2 kilometer lång resa genom Cornwalls fantastiska landskap. Målet är parken East Wheal Rose.
www.lappavalley.co.uk
Newquay Zoo – väl värt ett besök för dig som reser med barn. Här kan man se djur från hela världen.
www.newquayzoo.org.uk
Blue Reef Aquarium – ett fantastiskt akvarium beläget i Newquay.
www.bluereefaquarium.co.uk
St. Michael’s Mount – till denna magiska ö tar du dig till fots (!) eller med färja vid högvatten. Utforska kyrkan, ett medeltida slott, en exotisk trädgård och en anrik hamn.
www.stmichaelsmount.co.uk
Trelissick Gardens – hela 50 tunnland mycket vackra trädgårdar
www.nationaltrust.org.uk

Bra info om Cornwall…
www.visitcornwall.co.uk

Varför resa hit?

En del har förundrats över att vi skulle resa till just Cornwall. Folk känner inte till denna del av England verkar det som. Förutom att det är så vackert i Cornwall är det även jättemysigt att bo på deras B&B, ägarna till dessa är alltid så vänliga och måna om oss turister. Och att det engelska folket är öppna, sköna människor, visste vi redan.

En enda nackdel här nere är kanske att vattnet är så kallt – det var 15-16 grader i havet vid de underbara sandstränderna i St Ives när vi var där, men att bada och sola är ju inte huvudsyftet när man åker till Cornwall. Vi såg flera som badade i våtdräkter….

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

29 svar på ”Cornwall – Englands riviera!”

Tack för värdefull information! Tänker ”kopiera” eran Cornwallresa men lägga till Stonhedge.
Bodde ni en natt på varje ställe? Räcker det eller kommer det att bli stressigt? Verkar inte vara så jättelång mellan de orter som ni besökte.

Det var längesedan vi var där i vackra Cornwall! Men vad jag kommer ihåg bodde vi i St Ives 3 nätter, övriga bara 1 natt – har jag för mig…! I alla fall en underbar resa! Hoppas ni också har tur med vädret!

Hej,
Jag vill gärna bila i England, och gärna i den södra delen. Hur är det att köra bil på ”fel” sida av vägen? Har du några tips gällande körningen och hyrbil? Var det lätt att få rum på hotell/B&B utan att boka flera dagar innan?

Det var maken som körde, han tyckte att det mestadels gick väldigt bra! Vi körde då även UTAN GPS (jag kartläsare, – lite korkat kanske, numera gör vi ej så!) Värst – tyckte jag – var att köra från Heathrow o när vi skulle tillbaka dit (tycker alltid det är så rörigt att hämta/lämna tillbaka hyrbilen….). Tyvärr kommer jag ej ihåg vilket bolag vi hyrde bil av – många år sedan vi var där! Vet ej hur det är att få rum om man ej förbokat, jag förbokar alltid boendet vart vi än reser, då har jag större chans att få bo som jag önskar – helst mitt i städerna/byarna med promenadavstånd till allt, o balkong m havsutsikt (men detta var ej lika viktigt just i England, där hittade jag boenden på mysiga B&B) Numera är det ju även så enkelt att leta boenden!Lycka till, denna del av England är fantastiskt!

Svara

Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

Tack Ann!
Roligt att ni ska t underbara Cornwall! Ja dit skulle vi vilja återvända ngn gång!
Just Cornwall-inlägget har jag ej hunnit redigera/göra om ännu. Jag måste ju lägga in alla bilder på nytt nu för att de då får den kanonskärpan som wordpress åstadkommit!
MEN senaste veckorna mycket krångel igen, vilket gör mig så frustrerad, har nog m andra problem!Teknikerna verkar ej hitta felen, senast (e 10 dgr sökande) uppdaterades hela min sida – e det bilderna återigen lika oskarpa som innan wordpress. Ha det gott! KRAMAR

Svara

Hej, Har just läst igenom er resa till Cornwall, sitter och planera för vår resa dit i juni. Så härliga bilder och bra info om boende som jag tänker kolla upp nu. Är så bra att gå in här och få så mycket bra tips. Tack för att du delar med dig. Kram

Rätt nyfiken på england. Kollade mest på bilderna här, men vilket place tycker du är bäst i England/Storbrittanien. Jag vill ha karga, öppna landskap och bittra blåsiga stränder med mycket charm. 🙂

Hej!
Kul med kommentarer, tack för det!
Nej har aldrig varit i Cornwall under vintertid, men det verkar ju väldigt mysigt det också…..Låter härligt att vara pensionärer där, men skulle inte gå för oss. Vi är
bortskämda med att ha barnbarnen på nära håll – i Sverige.

Aaaaah! Åker på mitt sjätte besök till St Ives nu i vinter och pensionerar oss nog där. Har du varit i Mousehole när de har sina fantastiska Christmas lights december-januari? Jag har ett par bilder på min blogg http://barabrittiskt.wordpress.com Rekommenderar det annars verkligen. Cornwall på vintern är lika magiskt fast annorlunda och stillsamt (utom nyårsafton i St Ives som är galen).

Hej! Har varit i Englands sydkusten och vi älskade det! Innan vi åkte så googlade jag och hittade din blogg. Tack till dig så fick jag bra tips. Vi åkte till Polperro, Mousehole, St Michael´s Mount och även Minack Theatre. Vi kunde inte gå in där då det var en pågående föreställning. Men, vi såg Porthcurno Bay och det var verkligen en WOW upplevelse. Vi bodde centralt i Penzance och kunde lätt gå runt och njuta av miljö. Vi hade tur med vädret. Det var varmt hela tiden när vi åkte runt, till och med 33 grader!
Bra blogg du har och fina bilder med!

”Hamnade” här av en slump. Det är jag glad för,ska visa för maken alla vackra bilder. Ser helt underbart ut! Efter att ha läst ”snäcksamlarna” för många år sen,har det varit en dröm att åka till cornwall.
Tack! Mvh

Vilka jätte fina bilder. Man kan ju tro att man skulle befinna sig på MERA varma bredd grader om man tittar på ALLA växter. Underbart! vatten tempen är väl det som säger att man inte befinner sig typ på Mallis, haha. Usch! , vad kallt. / Kram Suss

Ja det kanske vi inte sa till er, när vi sågs var det ju Moseldalen vi pratade om, sedan ändrade vi oss….och tog Cornwall istället i år. /Kram

Hej!Vad överraskad jag blev när jag såg att ni varit i England!smileyFast ni har ju ingen hund att ta hänsyn till ….. utan kan sticka iväg när ni kan och har lust. Det ser verkligen härligt ut, vi har ju ”bara”varit i London och Skottland men det är som du säger mycket trevligt och mysigt. Just nu längtar jag till vår Irlands resa i september och hoppas på hyfsat väder där. Men som du säger så är det ju inte för bad och sol oftast man åker till de här ställena, men det gör ju inget om man får det på köpet liksomsmileyKram Ann

Hej Ingela!
Kul att få kommentarer från dig! Vädergudarna var på vår sida de första 3 dagarna, sedan var det mer typiskt engelskt väder, lite regn, lite sol, mest mulet…
Men där förväntar man sig ju inte att få så fint väder, så det var så mysigt att vi fick några sådana dagar i början. Ja – Visby är en av våra finaste svenska städer tycker jag! Ha det så bra och hoppas ni får bättre väder mycket snart! Kram/Berit
Ha

Det ser verkligen underbart ut! Vädergudarna var på er sida också! Själv sitter jag i förtältet och lyssnar på ett stilla regn, på Sandvikens camping i Östergarn på Gotland. Ett lugnt och skönt ställe, vi var in till Visby igår och där gick det nästan inte att ta sig fram p g a allt folk. Men Visby är ju ändå otroligt vackert! Ha det bra! Kram/Ingela