Kategorier
Resor

Madeira – hisnande vyer, blomsterprakt och gästvänlighet!

Mycket skiftande natur fick vi uppleva på våra olika boenden!

LANDNINGEN!
Vi har ju varit här tidigare och visste att vi skulle landa på en av Europas läskigaste flygplatser!
…..Piloten nämnde tidigt under vår flygresa att det var väldigt hårda vindar i
Funchal. Ca 1 timme innan landning var det riktigt skakigt och
guppigt i luften, och värre och värre skulle det bli! Vi cirklade ovanför i ca 40 min, och blev då verkligen medvetna om läget när vi betraktade det stormande havet under oss! MEN till slut bestämde sig piloten för att EJ landa här utan meddelade att vi istället skulle flyga till den närbelägna ön Porto Santo, skulle vara lättare att landa där och bättre vindförhållanden. Så vi hamnade där istället på kvällen, fick vänta länge i planet, eftersom de skullle ordna boende etc för oss – ca 150 passagerare. Efter någon timme blev vi skjutsade till ett ”enklare” hotell, där vi fick rum för natten. Väckning skedde kl 04.00 morgonen efter, denna dag blåste det också en hel del – tyckte vi passagerare! Men piloten sa att det nu var mycket lugnare vindförhållanden i Funchal och att vinden nu kom från ”rätt håll” samt att vi skulle landa från norr istället. Ett dygn senare landade denne skicklige pilot (Erik) lugnt och säkert på den rätta flygplatsen!

FAKTA om Funchals flygplats: Landningsbanan är mycket begränsad av berg och Atlanten, plus att den har en bit som är byggd på pelare, vilket gjorts för att förlänga banan. Vid landning måste man först sikta på bergen för att i sista minuten skeva in på landningsbanan. Väl på marken så är det full broms på för att få stopp på planet så fort som möjligt. SPECIELL UTBILDNING krävs för de piloter som ska landa här. Här har det verkligen varit många dramatiska landningar, när plan har landat sidledes på grund av enormt starka vindar……

FUNCHAL……
1:a veckan hade jag bokat på ett väldigt centralt och mysigt hotell intill havet, hotellet heter Quinta Da Penha De Franca. Trevligt att bo ”mitt i smeten” och kunna promenera ut till stans parker, sevärdheter och trevliga
matställen.

Många och långa promenader blev det för att njuta av den trivsamma stadsatmosfären i Funchal, ca 18-22 grader på dagarna…

Foto: Precis innan du kommer ut till fästningen ligger denna Restaurante
Cidade Velha med supergod mat, väldigt trevlig service o suverän utsikt!
….Efterrätten var också superb!

MISSA EJ denna så vackra ockragula Sao Tiago-fästning!

……Monte och andra kända sevärdheter har vi upplevt under tidigare besök här, så denna gång njöt vi bara av att strosa runt och uppleva staden Funchal.

I kyrkorna var det fortfarande vackert juldekorerat…

Några restaurangtips i Funchal
Casa Do Vizinho
Cidade Velha
Doca do Cavacas (Fisk- o skaldjursrestaurang, 2021 Experts’ Choice Award)
Dona Amelia
Hotel Galomar
La Goya
Nini Design Center
Vila da Carne (testa t ex deras espetada – marinerat kött på spett)
Vilo do Peixe  (ska vara en suverän fisk/skaldjursrestaurang i närbelägna orten Camara de Lobos – men de hämtar upp dig, om du önskar!)
…..Om du vill äta enklare eller bara ta en öl i PUB-miljö: The Prince Albert

SANTANA…
Efter en vecka i Funchal hyrde vi bil och åkte vidare till Santana! Denna lilla ort åkte vi mest till för att jag där hittat ett hotell som verkligen lockade
mig!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020SanthotfrsidanKenthsist.jpg

Hotel Quinta Do Furao var ett väldigt mysigt hotell – otroligt vackert beläget! Underbart att vandra här i denna natursköna miljö! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Rödablommorsist2019.jpg

Detta läckra hotell med oerhört serviceminded och trevlig personal, hade även en mysig restaurang där vi avnjöt en SUPERB middag!
Tyvärr hade jag bara förbokat 1 dygn här, hade gärna stannat längre!

Några kilometer härifrån i lilla byn Santana låg dessa karakteristiska
trekantshus! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020MobilSantanahusjagbänk2.jpg

PORTO MONIZ….

Porto Moniz ligger på öns nordvästra spets. Platsen är känd för sina lavabassänger och hit kommer både lokalbor och turister. Vi bodde på hotellet Aqua Natura Marina precis intill dessa udda havsbassänger, så det blev en del foton……

Man har här ringat in en rad svarta lavaklippor och fått en stor naturlig havspool, där ytterkanten hela tiden sköljs över av stora dyningar! Ibland så höga vågor att poolen var stängd, som den var för oss första dagen. Men vacker miljö var det onekligen!

Även på detta hotell åt vi BÄSTA maten i deras egen restaurang!

Nedan utsikten från vår balkong, bara några meter från detta livliga hav!

En kort promenad från vårt hotell befann vi oss i denna otroligt vackra naturliga lavamiljö!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är PortoMonizfSmartphoto2-scaled.jpg

Och ett litet mysigt café/lunchställe mitt i denna mycket speciella miljö!

SAO VINCENTE….
Strax intill Porto Moniz ligger denna lilla ort, vi gjorde ett besök där en solig och blåsig dag, åt en lätt lunch – och fick fin havsutsikt på köpet!

CABO GIRAO….

Sista anhalten innan hemfärd hade jag bokat en hotellägenhet på Village Cabo Girao som låg högst upp i bergen (otäckt slingrig väg upp dit!), närmaste större samhälle är Camara de Lobos! Vi bodde i det rosa huset högst upp!

Lägenheten låg bara några hundra meter från den kända klippavsatsen Cabo Girao som är en av världens högsta klippavsatser. Nedanstående foto visar utsikten mot Camara de Lobos.Här kan man gå ut på den transparenta plattformen varifrån man kan titta ner 581 meter….

CAMARA de LOBOS
Vi bodde här väldigt högt upp i bergen – och de flesta var ÄNNU äldre än vi på denna hotellanläggning. Men man kunde boka hämtning från de 3 bästa restaurangerna i byn, och naturligtvis skjutsade de även tillbaka oss efter avslutad måltid (jag hade ej velat åka hyrbilen upp de slingriga, branta vägarna – i mörker)!
En av dessa middagar beställde vi bil till restaurang Vila da Carne. De var kända för sitt goda kött, så kött fick det bli! Åt deras speciella espetada – marinerat kött på spett!!!!
Vi valde denna restaurang eftersom det var fullt på Vila do Peixe, som är deras systerrestaurang. Toppenomdömen har även den restaurangen fått, inriktad på fisk och skaldjur.

Madeiras matspecialiteter….
– Bolo do Caco
åt vi nästan varje dag! Det serveras överallt och är ett traditionellt bröd bakat av sötpotatis och vete. Serveras varma med massor av örtkryddat vitlökssmör – suveränt gott!
– Provade även deras djuphavsfisk Espada – ful fisk med stora ögon! Men väldigt god ihop med passionsfruktsås t ex!
– Deras fiskgryta Caldeira med potatis och fisk kan också rekommenderas!
….Att äta och dricka gott är viktigt på våra resor och denna gång hittade vi fler mysiga restauranger som serverade supergod mat – och väldigt bra service överallt! (Vi har tidigare varit lite besvikna på just maten här på Madeira, men ICKE DENNA GÅNG!)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020CamarLobosbyn.jpg

Fin strandpromenad mellan Camara de Lobos och Funchal! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Camarapromenad1.jpg
HÄR mitt förra inlägg från Madeira med mer tips om levadavandringar o annat…..

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

5 svar på ”Madeira – hisnande vyer, blomsterprakt och gästvänlighet!”

Hej, wow vilken fantastisk miljö. Mäktigt med vågorna! Älskar sånt 🙂 Vi funderar på att kanske åka till Madeira i slutet på november, är det en bra tid att åka, vad tror du?