Kategorier
Resor

Nya Zeeland fantastiskt vackert!

Naturligtvis blev även vi helt betagna av Nordöns natursköna landskap!

2 av våra favoriter nedan!
Cathedral Cove
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Cath.jpg

Onemana Beach Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Finastbyn.jpg

12 dagar här – så vi valde att ”bara” utforska nordön!
Efter en vecka i Sydney i september 2004 (där jag var pga jobbkonferens), passade vi på att flyga vidare (4 timmars flygtid) till Nya Zeeland – ett land som vi var väldigt nyfikna på. De flesta har nog mest hört talas om den södra ön med sina vackra fjordlandskap etc. Vi skulle lägga 12 dagar här och bestämde därför att vi skulle koncentrera oss enbart på den norra delen.
”Fel tid” var det egentligen också, i september är det inte sommar där så vattnet är inte tillräckligt ”badvarmt”…..tyvärr!! – Men naturligtvis var det ändå underbart att uppleva denna fantastiskt vackra miljö! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019NZJagCathCove2.jpg
Hämtade hyrbil i Auckland och åkte ostkusten ner mot kuststaden Paihia.
Om man inte hyr bil kan man ta sig runt med buss. Detta bolag arrangerar flera olika bussturer i Nya Zeeland: http://www.magicbus.co.nz/
Jag hade inte förbokat något alls denna resa men eftersom det inte var högsäsong men det inte svårt att hitta fina hotellrum med sköna utsikter (som är viktigt för oss!!).

1. Bay of Island-området
är väldigt vackert och är man här under sommaren ska man definitivt ta sig ut med båt för att kunna simma med delfiner, ägna sig åt snorkling, fiske eller bad vid underbara stränder. Båten ”The Rock” är en ombyggd mysig båt som man kan kryssa med i detta område. www.rocktheboat.co.nz

Får finns det gott om här och vi åt många goda anrättningar med lamm – som synes fint upplagt också. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020lammrätt.jpg

Och naturligtvis åt vi den godaste Fish and chips någonsin på den berömda enkla tavernan Mangonui – i ösregn…. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Mangfish.jpg

2. Åkte vidare genom vackra landskap ut till Cape Reinga, den nordligaste punkten i Nya Zeeland. För urinvånarna – maorerna – är Cape Reinga platsen där själen överger kroppen. Här smälter Tasmanhavet samman med Stilla havet. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NZCapeReinga500psist2016.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Jagmotudden.jpg

3. Ninety Mile Beach” är en 83 km lång oavbruten strand med grå-vit sand – naturligtvis ville vi testa detta, men gjorde som vi blivit varnade – använde ”rampen” eftersom det kan vara riskfyllt att köra direkt på stranden – den innehåller kvicksand….. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NyaZeeThreeMjagsten-scaled.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NyaZeeThreeMI-scaled.jpg

Mysiga boenden med sköna utsikter var lätt att hitta här!
(Denna gång hade jag EJ förbokat, utan letade upp boenden när vi var på plats!)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Jagopalmer.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021utsikthavboende-1.jpg

4. Kauriskogarna är också häftiga att se med dessa fantastiska jätteträd – de äldsta är 2000 år gamla. Nedan syns kronan på det STÖRSTA kvarvarande kauriträdet ”Tane Mahuta” som är 500 år gammalt, har en omkrets på
14 m och är 52 meter högt.  Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Kauri.jpg

5. I den lilla byn Opononi hittade vi en jättemysig stuga högst upp på kullen – med sagolikt vacker utsikt!Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NZOpononibäst500p2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Stugan.jpg

6. Skidområdet Whaskapapa ville vi uppleva!
Ingen skidåkning för oss denna gång, bara härligt att se ännu en tillgång för detta vackra land – som är fullt av så många olika fina naturupplevelser och aktiviteter! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Skidåkning.jpg

7. En annan turistattraktion är lysmaskarna i Waitomo så vi åkte dit och tog en guidad båttur i grottorna för att titta på de speciella maskarna
(men vi var inte jätteimponerade av just detta). Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019grottan.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Lysmaskbåt.jpg

8. Rotorua är ett måste när man befinner sig på nordön. Här ligger det mest termiskt aktiva området på Nya Zeeland. Vi gick igenom ett stort område med sprutande gejsrar, varma källor och sjöar som färgats av mineraler. Såg också ”Champagne pool” som är en vattenfylld källa som skiftar i blått, orange och grönt, vackert! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021BRotorua.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Rotoruagrönskog500p-1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Roturuagulberg500p.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Roturuavattenmolnsist-1-scaled.jpg

När man är i Roturua kan man passa på att bada i någon av de svavelfyllda varma källorna (Hot Springs!) som finns där. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019NyaZeeHotSprings-scaled.jpg

Staden anses vara den mest kulturella orten i landet med sin maoriska kultur. Här kan man besöka maoriska boplatser, höra dem sjunga sina speciella folksånger och utföra krigsdanser.

9. Onemana beach
och den söta lilla byn kom vi till av en slump. Jag ville besöka ett ”pottery” där – och fick uppleva detta fantastiskt vackra landskap och den ljuvliga stranden. Paret som ägde ”potteriet” hade även ett B&B, från dubbelrummet kunde man njuta av denna bedårande utsikt, där hade jag gärna stannat ett par dagar… Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Finastbyn.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Onemanabeach3medträd.jpg

10. Hos det vänliga paret vid Onemana fick vi tipset att åka till en av de mest berömda stränderna i Nya Zeeland, ”Cathedral Cove”. Man vandrade ner dit på stigar – i skön regnskogsmiljö! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021jagvandr.jpg

Denna makalöst vackra plats hade vi missat om vi inte fått detta tips! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Cath1rev.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Cathcovefinast.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020CathCoveing.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BCathBild-303.jpg

11. Nya Zeelands största insjö heter Lake Taupo. Vi bodde där ett par nätter. Här finns massor av spännande aktiviteter att ägna sig åt;
fallskärmshoppning, bungy-jump, jet-boat, rafting etc. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019NZTaupoflodforsen.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NZforsbåtsnabbare500p-1.jpg

Vi som inte är SÅ äventyrslystna gick en fin vandringsled längsmed floden
Waikato river – skön och avkopplande vandring i vacker miljö! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NZvandrTaupo.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021Jaghängbron.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019Taupojag.jpg

Lite kul att även kolla på ”galningarna” som hoppade bungy-jump, man kunde närstudera dem från en skärm på ett fik som låg mitt emot själva rampen. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021NZBungy.jpg

Mycket skiftande landskap!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021NyaZeenaturbildhav.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NZstenarvatten500p.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021fårängarBild-182.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NZnaturbild500p.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021fiskareframfö.jpg

Byarna vi åkte igenom påminde om westernstäder.
Huvudstaden Wellington hann vi inte med, men har förstått att det är en
av de vackraste, så den ska man nog besöka om man har möjlighet.

12. Auckland stannade vi till i ett par dagar! En trevlig och fin stad med vackra havsnära omgivningar! Vi bodde på ett hotell nära hamnen med alla vräkiga yachter, och flera bra och mysiga restauranger. Påminde lite om ”Darling Harbour” i Sydney.  Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2021NZAucklandflyg500p.jpg

På Aucklands ”Sky Tower” satt vi på ett cafe högst upp när denna figur plötsligt uppenbarade sig…. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2019manhängande.jpg

Nya Zeeland är helt FANTASTISKT!!!! – och vi var bara på Nordön!
(Sydön har jag hört ännu mer positivt om. Skulle gärna vilja uppleva den också!)
……..Förutom den sagolikt vackra och skiftande naturen på NZ är människorna väldigt vänliga, med skön humor! Många ggr hamnade vi i samspåk med lokala gubbar och tanter över en pint! Vi njöt verkligen av tillvaron på denna vackra ö!

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

6 svar på ”Nya Zeeland fantastiskt vackert!”

Hejsan!
Vilka fantastiska bilder!
Du råkar inte komma ihåg ungefär vad hyrbilen kostade er samt vilket bolag? Hade ni förbokat eller hyrde ni på plats? Tack!
Mvh Julia

Hejsan!
Härliga bilder. dit får man väl ta sej,nu när Malin är på väg. JA, riktigt hundra är det inte bestämt, men nästan. Ska vara klart före 1 feb.Hälsn ELisabet B