Kategorier
Resor

Korsikas guldkorn!

Bonifacio – en vy som tagen ur en sagobok!

Bonifacio…..

Vårt första stopp, efter att vi landat i Ajaccio och plockat upp hyrbilen. Vägen dit var lite slingrig, men ändock en av de rakaste och bredaste vägarna här. (ca 2 tim) Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonihamnbåtar.jpg

Gamla staden…

ligger som på en hylla med medeltida murar och oslagbar vy över havet och Sardinien.  Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonfrgångväg.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonbergstadnära2-2.jpg

Fjorden…
klyver staden mitt itu!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonifjord.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonbåtarviksist.jpg

Se staden från vattnet!…
Utsikten från kastellet är fantastisk men bästa sättet att se denna enastående vackra stad är att se den från havet, det går flera båtturer från hamnen.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonbåtbergvita.jpg

Vid hamnen… finns det också en del barer och restauranger.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonibåtarfisknät.jpg

Boende…
Jag hade förbokat rum på hotell Santa Teresa, som låg fint uppe på höjden med havsutsikt. Det var ett trevligt och fräscht hotell http://www.hotel-santateresa.com/

Utsikt nedan – mot Sardinien!  Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020BoniutsiktTeresa-1.jpg

Ljuvliga stränder…
finns överallt på Korsika, så även här vid Bonifacio. Vi tog oss till denna vackra strand ”Plage de Rondinara” – ca 20 min från staden – fin vit sand, kristallklart vatten och lite folk (det finns 10-tal olika stränder nära Bonifacio). Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonistrand2bäst.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonistrandstrand.jpg

Piana…..

Från Bonifacio tog vi oss upp till den bedårande lilla bergsbyn Piana.

Boende: Hotel les Roches Rouges…
Där på klippan ligger detta slottsliknande Hotel les Roches Rouges!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020LesRocheshotellbyggnaden.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020LesRocheshotutsiktpelargon2017.jpg

Jag lyckades få deras sista rum här denna vecka (via Agoda), ett rum med
seaview! Ingen balkong, men vad gjorde det när man kunde sitta och njuta på någon av de fina terrasserna med denna underbara utsikt!

4-rätters…
Vi hade bara en natt här. På kvällen åt vi deras 4-rättersmiddag här för 48 EUR, den var väldigt god! (Kastanjesoppa, grillad fisk, Korsika-ostar, chokladmoussetårta)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020LesRochutsiktbordstolar2016.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020LesRochjagstår3.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020LesRochesaltanskuggaberg3.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Pianaberghästallrasist11febr.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är LesRochesträdframför.jpg

Byn Piana
var liten och pittoresk, med söta naturfärgade hus och små
tavernor.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Pianablommor.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Pianahusstaden2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Pianarest.jpg

Ljuvlig havsvik…Ficajola!
Även här ville vi bada, så vi tog oss ned från byn till en havsvik på mycket
slingriga, smala vägar som ringlade sig ned till denna underbara lilla lagun.

(Jag själv har efter en olycka fått problem/oro med bilkörande/åkande, så jag
blev ganska förskräckt och rädd när jag insåg vilken otäck väg vi hamnade på.)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Fikajolastenarhavberg11febrorig.jpg

Naturreservatet Calanche de Piana…..
finns på Unescos världsarvslista. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Pinatpark3.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Piananatparkjagbilar2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Piananationalparkenbergbäst.jpg

Svårframkomliga vägar!
Vägarna här i naturreservatet är stundtals mycket svårframkomliga pga att de är så smala och krokiga. Turister stannar till på dessa platser för att fota de vackra vyerna och parkerar sina bilar lite hur som helst. Bussarna gör det naturligtvis inte lättare, det kan bli riktigt rörigt och farliga situationer uppstår ibland….

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Pianabilarbussar-1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Piananationparkgröntberg2.jpg

Ajaccio…..
är Napoleon Bonapartes födelsestad.
Jag hade i förväg bokat denna charmiga lägenhet som låg mitt i den äldsta stadsdelen, med närhet till de små mysiga restaurangerna i gränderna, hamnen, shoppingstråken – perfekt läge alltså. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Ajacciotakutsiktbåt.jpg

Boende: Lägenheten hyrde jag via Airbnb.com, ”F3 coeur d’Ajaccio + toit terrasse”.  Det var en stor, modernt inredd lägenhet med 2 sovrum, kök och vardagsrum.

Här njöt vi i 4 dygn, terrassen med utsikt mot takåsarna och hamnen var så mysig! Där åt vi frukost, men satt även där på kvällarna innan ”restaurangutgång!.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Ajacclägenhetsterass2017.jpg Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Ajaccjaglägenheten2.jpg

Äta…
Priserna på restaurangerna här är ungefär som i Sverige, dock är priserna för öl och vin lite lägre på Korsika. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Bonigränd.jpg
Ett tips på en restaurang vi åt på i Ajaccios gamla stad är restaurang 20123. Vi såg att det var proppfullt där, men vi lyckades få ett bord till slut. Mysig miljö och goda matspecialiteter från Korsika. Går bara att äta deras meny där, för 38 EUR fick vi charkuterier från Korsika, ostar, grillat lamm (eller vildsvinsgryta) samt efterrätt. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Boniskyltblommoröl.jpg

Bad…
blev det även här, vi tog hyrbilen ut till stranden
Moreau. Norr om Ajaccio ligger stränderna som ett pärlband. Har man inte bil, går det även bussar hit ut. Fantastiskt vatten i fin miljö! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Ajacciostrandpalmer2.jpg

Dagsutflykt upp i bergen – igen…
En dag gjorde vi en utflykt upp till bergen, valde vägen som
går till höger om sjön Lac de Tolla, stannade i byn Bastelica en kort stund, inte så mycket att se där.

Därifrån tog vi vägen via byn Tolla, som är belägen vid sjön.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Tollbynblommor-1.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Tollförstabäst.jpg

På den mysiga tavernan Fontanella åt vi en lunch och njöt av den fina utsikten!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Tollrestaurangen.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Tolljagmobilen2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Tollförsta.jpg

Vägen till Tolla var ganska smal och slingrig, ibland fick
Kenth backa för att kunna mötas på vägen eller så stötte vi på getter…Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020getterbäst2017-1.jpg
Men jag tyckte ändå det var mycket lugnare och färre bilister
här än vid Pianas nationalpark.

Trafiken på Korsika…
På landsvägarna mellan orterna vi besökte var det lugn trafik. I början tyckte jag ändå det var jobbigast att åka på de smalaste,
slingriga vägarna uppe i bergen, men på slutet tyckte jag det var mest
obehagligt med stadstrafiken i Ajaccio. Det är enormt mycket bilar på de smala vägarna inne i staden, de kör och parkerar hur som helst (har aldrig tidigare sett något liknande), slänger sig fram i filerna/rondeller utan att blinka, eller bry sig om hur nära andra bilister de är. Ajaccio har bara 60.000 invånare, men skulle man döma av trafiken kändes det som att man var i en storstad!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Ajacciotrafiken.jpg

Men – trots att jag ogillade den tuffa innerstadstrafiken här –
tyckte jag att Ajaccio var en charmig stad, som jag gärna återvänder till!

Människorna vi mötte på denna vackra ö var väldigt trevliga, lätta att nå och visade intresse för oss turister. Detta trots att det inte är många som förstår engelska eller kan prata det språket, för det mesta förstod vi varandra ändå. (Jag lyckades även få fram en del franska ord, som legat lagrade länge i mitt huvud  – oanvända!)

Korsika är nog Medelhavets vackraste ö!

(Vi har varit på denna sköna ö en gång tidigare, bodde då i Ile Rousse hela veckan tillsammans med barn och barnbarn, det var också väldigt mysigt!) HÄR kan ni läsa det inlägget!

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

6 svar på ”Korsikas guldkorn!”

Ser underbart ut. Jag var några dagar på Korsika för tio år sen och fastnade speciellt för Bonifacio. Åker gärna till Korsika igen.

Hej, jag läste i något av dina inlägg att ni tog färjan från sardinien till Korsika, hade ni då med er bilen? Vi ska åka över till korsika på en dagsutflykt, tycker du det är nödvändigt att ta med bilen eller finns det saker att se på gångavstånd från färjan?

Bästa hälsningar,
Yasi

skapad av Nabolina 10 juni 2014
Underbara fotografier av en blommande och färgrik ö och med bra badplatser. Nackdelen med att läsa alla dina bloggar är att de är så innehållsrika att man tycker att man varit där. Intressant med jämförelser av priser och boende på de besökta platserna.

Din duktiga privatchaufför måste berömmas för de insatser han har gjort på alla de för er okända vägarna.

Så himla mysigtsmileyverkar vara en härlig ö att besöka, jag förstår din rädsla i trafiken det var väl som när vi var på Amalfikusten förra året! Tyckte bilden med trafikstockningen liknade det……………..kanske få bli ett tänkbart resmål framöversmiley