Kategorier
Resor

Korsika – skönhetens ö!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020hotelletfrånhögersida3.jpg

Till Korsika ville jag resa på min födelsedag. Och jag ville fira detta med mina närmaste – maken, dottern/svärsonen och barnbarnen. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Familjenstrandenminst.jpg

Vi hade en underbar vecka där tillsammans med dem, nog min allra bästa födelsedag!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Balkongenjagkameran.jpg

Korsika är skönhetens ö – väldigt skiftande landskap på liten yta och dramatisk natur med klippformationer, höga berg, pinjeskog och fina stränder. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020blommorstigberg.jpg

Ile Rousse…
Vi åkte med Langley www.langley.eu, som är den enda researrangör från Sverige till Korsika. Bodde i den söta lilla staden Ile Rousse – med en behaglig och välkomnande atmosfär, ett gulligt litet torg, många små mysiga restauranger och caféer, en bouleplan (förstås!!), och en jättefin sandstrand mitt i stan. Här är det mysigt att bara ”vara”!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Stadengrändkorgar4.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020stadengrändkl.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020boulespel.jpg

Napoleon Bonapartes hotel…
Mitt i denna idyll ståtar hotellet som vi bodde på – Napoleum Bonaparte!
Hotellet – som en gång varit Napoleons sommarresidens – är ett av Ile Rousse mest kända landmärken. Eftersom jag var så tidigt ute med att boka denna resa lyckades jag få det enda rummet med balkong (se översta fotot) och havsutsikt i ”chateaudelen”.
Helt underbart!
(Vill man inte bo i denna del som är den äldsta, finns det även ett nybyggt fräscht annex där de flesta lägenheterna har balkong.) Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Hotelletframsidanjag.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Hotellutsikt3.jpg
Dottern med familj bodde i tornrummet på samma plan, jättemysigt rum det också. Hotellet var perfekt för barnfamiljer, ingick frukostbuffe, + 3-rättersmiddagar på kvällarna (med barnmenu!) På middagarna stod kockarna öppet och lagade och serverade maten. Vi fick riktiga gourmetmiddagar alla dagar med mat som t ex musslor i krämig vitvinssås, lammgryta, fisk i härlig sås (rocka), anka i apelsinsås. Det äldsta barnbarnet kunde också delta i olika aktiviteter i barnklubben, vilket hon tyckte var jätteroligt! Personalen på detta hotell var otroligt serviceminded, tillmötesgående och trevliga.

Aktiva semesterfirare…
Semesterfirarna här på Korsika var aktiva, på morgnarna såg man många som promenerade/joggade utmed strandpromenaden upp till fyren där man hade en underbar utsikt över den lilla staden.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020fyrentillhöger.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020dykbåten.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020båtarstaden.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020Dykcenter.jpg

….Själv njöt jag mest av morgonpromenader med det yngsta barnbarnet!
Så rofyllt och skönt så här i tidiga morgonstunden!  Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020morgonstenar2.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020morgonbåtar2.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020pinjeträdbåtar.jpg

Tåget mellan Ile Rousse och Calvi…
Tåget som går den natursköna sträckan mellan Ile Rousse och Calvi fick vi dessvärre inte uppleva, det var tågstrejk när vi var där. Men hörde från andra som lyckades komma med tåget dit att det kunde bli problem att ta sig tillbaka. Ibland var det bussar tillbaka, andra hade stått som packade sardiner på tåget tillbaka, så ”sardintåget” fungerade inte alltid så bra.

Men Kenth och jag vandrade utmed rälsen – vidare på fina stigar bland curry- och lavendeldoftande växter nära havet, med en skön avsvalkande havsbris – vackert och avkopplande!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020jagjärnvägen.jpg

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020kurryhav2.jpg

Nådde till sist denna läckra sandstrand som låg nedanför en campingplats. Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020strandvandrbara2.jpg

Annat hotelltips: Detta lilla hotell tyckte jag såg mysigt ut, ligger precis vid havet inne i Ile Rousse, och heter Perla Rossa. (Men såg sedan att det tyvärr var ganska dyrt…)

Calvi som ligger 3 mil härifrån är också sevärt – vita hus o gränder, fin utsikt över stan från citadellet och vackra stränder. Vi kom aldrig dit, men hörde av andra som tyckte det var mer turistigt och mer folk där än i Ile Rousse.

Andra städer att besöka….
Saint-Florent, Porto, Porto-Vecchio, Ajaccio (Napoleons födelsestad och huvudstaden här på Korsika). Missa ej heller byn Sartene i sydvästra delen (som Bonifacio). Corte som ligger mer i norr är också vacker, där kan man vandra till 2 sjöar.

Det finns en stad här på Korsika som ska vara något alldeles speciellt och det är Bonifacio! Staden ligger på klippor med en fjord som klyver staden i två delar, jag kom inte hit denna gång, det skulle ta 5 timmar att åka bil hit från Ile Rousse så vi skippade vi det…och fick ännu mer härlig tid med barnbarnen istället.
Man kan även ta sig till Bonifacio med färja från Sardinien. (Från Santa Teresa)

……………………………………………………………………………………………………..

År 2014 åkte vi tillbaka till Korsika. Vi flög till Ajaccio, sedan hyrbil till BONIFACIO Och visst var denna stad helt underbar!!!
Här har jag skrivit om den resan, med många foton!

Många fina stränder på Korsika….
Stranden i Ille Rousse – var underbar, kristallklart vatten, skön mjuk sand och lagom långgrunt, perfekt för barn! Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2020LisaEllabadstrand.jpg
Bodri – söder om Ille Rousse.
Pietracorara – på nordöstra delen ska vara den vackraste på den delen.
Plage du Ricanto – lång vit sandstrand vid Ajaccio på västra Korsika.
Plage de Santa Palombaggia – utanför stan Porto Vecchio är den mest kända på sydöstra sidan. Den vykortsvackra stranden påminner om Thailands vackraste stränder, lång med mjuk sand och otroligt turkost vatten!
Sagone – på västkusten, en fin sandstrand, med en å som mynnar ut vid stranden och bildar en grund, barnvänlig sötvattenslagun.
Stranden vid golfbanan Sperone – ligger utanför Bonifacio, väldigt turkost fint vatten även här.

Aktiviteter….
Vandringar
– 20 mil vandringsleder finns här
Golf – Bonifacio har öns bästa, dit åker också vindsurfarna, eftersom vindarna är hårda här
Dykning – Strax utanför golfbanan finns nog Korsikas bästa dykning – nära Iles Lavezzi
Canyoning – I inlandet bl a vid Canyon de la Vacca och Canyon du Baracci
Klättring – och linbanor finns på många ställen- bl a i Vizzavona, och i närheten av Bavella resp Solenzara.

Annat att se och göra….
Triniighellu – det lilla tåget går från Basia till Ajaccico; höga berg, djupa dalar och vackra byar.
Calanches rosa klippor – Söder om Porto ligger Calanches de Piana som är listat som världsarv. Rosa porfyr som under århundraden format dem.
Maquis-skogarna – Den täta buskskogen, med väldoftande blommor och växter, bl a rosmarin, lavendel, nejlikor, enbuskar och salvia. Skogen täcker 20 % av öns yta o var förr ett perfekt gömställe för öns ökända banditer.
Mata Hari – en riktig pärla med mysig liten restaurang på stranden.

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

12 svar på ”Korsika – skönhetens ö!”

Hej!Korsika o Ille Rousse var så mysigt, ni kommer nog bli jättenöjda! Jag frågade dottern och hon sa att de hade med sig lite hemifrån, men köpte sedan på en supermarket som fanns i Ille Rousse. På detta hotell fick vi även väldigt god mat, fantastisk frukostbuffé och så fanns det ju en liten barnpool också – och en underbar sandstrand rätt över gatan bara….stranden var långgrund överallt där vi såg.

Hej! Vilka fina bilder och roligt att läsa eftersom jag och min lilla familj om två veckor ska bo just på detta hotell (även om du skrev inlägget för 2 år sedan)! Jag har en fråga då vi reser med vår 10-månaders dotter – fanns det bra möjligheter att köpa t.ex. blöjor och barnmat i Ille Rousse eller är det något man bör packa med sig hemifrån?

Tack för kommentaren, det är alltid roligt att få kommentarer!
Ja vi har redan bestämt att vi ska tillbaka till denna vackra och mysiga ö!
Nästa gång blir det till den södra delen…………..

Har varit tre gånger på Korsika och rekommenerar att se hela ön. Södra delen med Bonifacio är sååå vacker och mäktig med höga klippor ner mot havet. Trevlig midsommar”

Haha – och tur är väl det – denna gång köpte han ingen ny huvudbonad…….han var inte köpsugen på samma sätt här som i Kina (det var ganska dyrt på Korsika).
Ha en skön midsommar! Vi ska till Dalarna till Kenths bror o svägerska

Det verkar helt underbart! Man undrar ju om man inte skulle ha åkt dit istället till värmen, istället för att åka till ett kallt o regnigt Jämtland över midsommar! Fast det blir nog bra det också! Jag undrar om Kenth hittade någon ny fin hatt på semestern? Må så gott!/Ingela